Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Uppgradera gammal Red Hat 9

Jag har en gammal Red Hat 9 installation som i flera år (minst 5år iallafall) har kört VDR som HTPC. Nu behöver den flyttas till en modernare miljö. Antingen någon Fedora eller kanske CentOS. Installationen har mycket installerat som jag tyvärr glömt bort hur det gjordes och just för stunden skulle jag vilja bara uppgradera utan att behöva göra om allting från början. Andra ändringar får komma senare.

Någon som har tips på hur man enklast gör det?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Nu har du en av dom största fördelarna med Linux nämligen att det används Konfigurationsfiler.

Du bör spara alla Konfigurationsfiler och återanvända dom.

Några enstaka kanske har ändrat syntax i nyare versioner men det är inte så vanligt.

Jag brukar även ha som vana att dokumentera mina installationer med vad jag gör och varför som jag sparar på lämpligt ställa, detta då jag vet att jag inte kan minnas allt.

Som dokumentation på något jag kör hemma brukar det räcka med ett textdokument som jag även brukar e-posta till mig själv så jag har en backup.

Jag brukar även e-posta ett arkiv med konfigurationsfiler så jag vet att jag snabbt kan sätta mig in i just den datorn.