Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Java String encoding

Inte direkt så linux-specifik fråga men jag testar ändå.

Sitter med ett webb-projekt som använder java wicket bl.a. och har ett encoding fel. Jag mottager data från en server som skickar data i ISO-8859-1.

Jag tar emot den datan så här:

String paragraph = new String(textModel.getParagraphHtml().getBytes(), "ISO-8859-1");

Det är nu det blir intressant.... När jag läser strängen genom Eclipses debugger eller om jag deployar systemet lokalt på min dator så får jag bara "?" vid å,ä samt ö men däremot på den server(Inte min lokala dator alltså) där systemet körs så funkar å,ä och ö alldeles utmärkt. Det är alltså bara i utvecklingsmiljön det inte funkar.

Någon som har något tips?

Skapar jag en sträng i Eclipse så funkar åäö kanon där också.