Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Routern tjatar hela tiden om wpad.dat!!

Jag har fast ip-nummer på linuxdatorn av "praktiska skäl". Routern kör DHCP på ett bestämt område över linuxdatorns IP p.g.a. andra datorer som finns i nätet. Kollar jag i errorloggen i apache2 så ser jag rad efter rad efter rad med:

[Wed Nov 02 20:13:05 2011] [error] [client 192.168.0.1] File does not exist: /var/www/wpad.dat

Jag har fått för mig att routern försöker något DHCP-trick här, ip-numret ovan tillhör routern.

Kan man få routern att sluta trixa? Det är en WRT54GL.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

ein.anderssons bild

http://en.wikipedia.org/wiki/Web_Proxy_Autodiscovery_Protocol

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

snoopys bild

Ok. Det är tydligen min laptop med Win7 som ställer till det. När den är avstängd så blir det ingen wpad.dat i error-loggen. Då får jag försöka åtgärda den på något vis. Eller strunta i att titta i loggen  Smile

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...