Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Får ingen kontakt med serieport under CentOS

Jag försöker köra mot en serieport under CentOS 5.7, men får ingen kontakt. Efter vad jag har läst så borde porten vara /dev/ttyS0. Det jag egentligen skall göra är att köra ett eget program mot den porten.

Men eftersom inget händer på porten när jag kör programmet (som ligger och sänder ut data), så testade jag även med minicom. Samma sak där. Ingenting på porten. Kabeln på porten är nollmodemskopplad med alla handskakssignaler och kör jag Windows mot den så fungerar det utmärkt.

Jag har kört både som "vanlig" användare och som root med su. Samma resultat.

Är det någon som har några tips om vad jag gör fel?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pingus bild

Kör inte RedHat/CentOS själv, men eftersom ingen svarat får det bli ett långskott:
SE-Linux kan ställa till problem ibland.
Enklast att kolla genom att stänga av det (kräver OMSTART har jag hört sägas!!???!)

Alternativt, prova en annan port, kanske ditt system lagt porten som t.ex. /dev/ttyS1?

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

vfrs bild

SELinux var ett bra försök, men tyvärr är det redan avslaget. Och både ttyS0 och ttyS1 har jag försökt med.

Edit:

Jag kan ju tillägga att detta är provat på två virtuella och en fysisk maskin. Samma resultat. I riktiga maskinen sitter en vanlig COM-port. I dom virtuella maskinerna, som kör VirtualBox, så är serieporten utmappad till en fysisk serieport.