Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hur hantera filer med ändelsen "run"

Jag laddade hem en ATI drivare från ATI som är byggd för linux.

Den lade sig i Hem/Hämtningar/ati-driver-installer-11-12-x86.x86_64

I min Ubuntu Oneric skulle jag vilja installera denna, men jag är nog lite dålig på googlande för jag hittar ingen förklaring till hur man går tillväga med just run-filer.

Finns det någon här som har erfarenhet av just detta?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Jag rekommenderar att du använder din pakethanterare istället för att installera manuellt.

http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu

http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Oneiric_Installation_Guide

IngeSvs bild

Hej.

Det borde stå i länken Release notes på sidan där du laddade ner divrutinen.

Tuxsuxs bild

Varmt tack mina vänner ,framförallt en nyttig uppdatering i vilka sökvägar jag skall leta efter info nästa gång

Tuxsuxs bild

nable to install dpkg-dev.  Please manually install and try again.
Package build failed!
Package build utility output:
./packages/Ubuntu/ati-packager.sh: 399: debclean: not found
./packages/Ubuntu/ati-packager.sh: 399: dpkg-buildpackage: not found
Removing temporary directory: fglrx-install.jiJvpT
christer@christer-dator:~/catalyst11.12$ sudo dpkg -i fglrx*.deb
dpkg: fel vid hantering av fglrx*.deb (--install):
 kan inte komma åt arkivet: Filen eller katalogen finns inte
Fel uppstod vid hantering:
 fglrx*.de

Jag förstår nog inte riktigt vad jag skall göra med detta ,inte så superviktigt i all ära men vore ju kul om det skulle vilja fungera

Har du gjort det som står i guiden?

http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Oneiric_Installation_Guide#Insta...

Du har tydligen bestämt dig att du vill installera manuellt, vilket är helt ok om du vill det.

Men det lättaste är att installera färdiga paket via din pakethanterare.

Tuxsuxs bild

Hehe hrmm, glömde dom två första raderna oops srry

Install the prerequisite packages:

sudo apt-get install build-essential cdbs fakeroot dh-make debhelper debconf libstdc++6 dkms libqtgui4 wget execstack libelfg0 dh-modaliases

If you are using the x86_64 architecture (64 bit), be sure to install "ia32-libs" before proceeding!

sudo apt-get install ia32-libs

Download the latest Catalyst package.

This package contains both the 32-bit and 64-bit driver.

cd ~/; mkdir catalyst11.12; cd catalyst11.12/
wget http://www2.ati.com/drivers/linux/ati-driver-installer-11-12-x86.x86_64.run
chmod +x ati-driver-installer-11-12-x86.x86_64.run

Create .deb packages.

sudo sh ./ati-driver-installer-11-12-x86.x86_64.run --buildpkg Ubuntu/oneiric

Install .debs.

sudo dpkg -i fglrx*.deb

FoHs bild

Har du någon anledning till att du vill installera drivrutinen från ATIs hemsida istället för med det inbyggda programmet i Ubuntu? Det finns ett program som heter "Additional drivers", osäker på vad det döpts om till på svenska men du kan starta programmet via terminalen med jockey-gtk

Detta program bör visa ditt ATI-kort och låta dig installera drivrutiner. Det bör i långa loppet ge dig mindre huvudvärk :) Om du installerar via ATIs hemsida så kan du få problem vid uppdateringar av distributionen (eller rent av kärnan kanske).

Tuxsuxs bild

Den ena av dessa inbyggda funkade inte att installera det var ATI/AMDś drivisar, kanske det ochså hade funkat om man visste lite mer om hur man skall lösa dom problem som uppstod, men

MEN dom är nu installerade men fortfarande tror jag inte dom är aktiverade ,verkar som systemet fortfarande kör nåt "average" kallat juniper??

FoHs bild

Ingen aning om vad juniper är för något. Så vitt jag vet finns det ingen ATI-drivare som heter så.

Hade du uppdaterat alla paket innan du försökte dig på att installera drivrutinerna? Det är viktigt att systemet är helt uppdaterat samt att man har tillgång till internet.

Du glömde väl inte

sudo aticonfig --initial -f