Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Gnome 3

Finns möjligheten att välja till Gnome3 som gränssnitt i Ubuntu  Oneric?

Jag ser i pakethanteraren att gnome finns som installerbart alternativ men det ser ut att vara en tidigare version.

När jag sist hade flera "skrivbordsalternativ" så kunde jag välja vilket jag ville starta vid inloggningen är det fortfarande på det viset?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Ja, det är fortfarande på det sättet. Och ja, det är Gnome 3 som finns i paketförrådet. Gnome2 ska vara borttaget. Gnome3 är ju på sätt och vis redan installerat, i och med att Ubuntu och Unity är byggt ovanpå det. Men installera paketet gnome-shell så bör du få med det som behövs för att välja Gnome Shell vid inloggning.

Tuxsuxs bild

Trodde nog det var så, men det stog nog nånting likt gnome2 i förrådet så därav min undran, och efter jag ställde denna fråga så fick jag också syn på att Unity faktiskt var en så att säga variant på gnome så det känns lite överflödigt att ens göra detta ,då jag faktiskt gillar gräns snittet riktigt bra som det är, men tack för svaret iaf