Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Inloggningsnyckel??

Helt plötslgt har min ubuntu börjat fråga efter min inloggningsnyckel efter en stund då jag startat datorn, som jag har inställd på automatisk inloggning dvs utan lösenord vid själva uppstarten.

Min fråga är då som följer, vad kan ha hänt?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Det är förmodligen Gnome Keyring som ska låsas upp. Keyring lagrar dina sparade lösenord, exempelvis lösenord för trådlösa nätverk. Om du vill kan du ta bort lösenordet på keyring så ska du slippa den rutan, men då har du å andra sidan osäker lagring av lösenorden.

Tuxsuxs bild

Nä det är väl ok ,det lustiga var att deta fenomen uppstog efter en veckas körning av mitt nyinstallerade operativ.

Tackar för svaret iallafall

Tuxsuxs bild

Jag kom nog på vad det är som har hänt!! det är Ubuntu one!! jag aktiverade detta

FoHs bild

Det låter som en högst sannolik förklaring Smile