Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Fedora 14 och samba

I en äldre dator med Fedora 14 har jag försökt att komma åt /etc/samba/smb.conf som su. Svaret som dyker upp är:

(gedit:2658): EggSMClient-WARNING **: Failed to connect to the session manager: None of the authentication protocols specified are supported

**
GLib-GIO:ERROR:gdbusconnection.c:2270:initable_init: assertion failed: (connection->initialization_error == NULL)
Avbruten (SIGABRT) (minnesutskrift skapad)

Vad kan det vara för galet, tro?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

IngeSvs bild

Jag vet inte vad som är fel, men det verkar som om det inte går att starta gedit som su. Jag provade med kwrite. Fick ett felmeddelande där också, men ett förslag på lösning, vilket hjälpte. Det löste också problemet med gedit.

export $(dbus-launch)

Det verkar dock som det försvinner vid utloggning.

Tydligen ska man inte ge kommandot su utan su -