Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Söker tips på hårdvara för rackmonterad storage-server.

Då jag börjar växa ur min nuvarande filserver, har jag börjat titta mig om efter en ny lösning. och vill ha tips från övriga linux-sverige

Det största kravet är att det ska vara rackmonterat, samt klara mycket disk gärna mer än 8. Min nuvarande lösning är ett rackchassi med två hotswap enheter som klarar 4 disk styck. Men egentligen är inte datan så pass kritiskt att det måste vara hotswap-möjlighet (dock är det svårt att hitta rack-chassin med många "interna" hdd-platser.

Jag ser gärna någon form av raid-lösning kör just nu raid 10 med två stycken highpoint 1740 (inte det bästa kortet för linux då jag endast fått igång deras drivrutiner i Gentoo än så länge (Deras drivisar är kompilerade av någon anledning för specifika kernel-versioner, och jag har inte lyckats kompilera från source, på en Xen-enablad kernel.

Jag har tittat på både färdiga lösningar såsom Qnap TS-859U-RP+, samt olika lösningar genom att bygga från grunden.

Jag upplever att Det är svårt att hitta svenska leverantörer av lämplig hårdvara. Samt så känns det som att en lösning från "scratch" blir dyrare än en färdig lösning?

Så det jag vill ha tips på är lämpliga chassin, lämpliga raid-kort samt lämpliga moderkort. 

Inser att man ska vänta med att köpa diskar, då priserna gått upp, men övrig hårdvara ligger väl fortfarande ganska konstant vad gäller priser?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

IngeSvs bild

enmis bild

Tack för tipset, Det jag är nyfiken på är väl framförallt om det rent ekonomiskt är mer lönsamt att bygga själv, eller köpa färdiga enheter. Får titta på vad Prisjakt har att erbjuda.