Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Bra dist för usb sticka

Jag har en laptop med ngt år på nacken vars disk vill ge upp, numer får jag bara upp en otäck SMART varning om att hårddisken inte vill vara med i världen längre.

Tänkte smiska in en USB sticka och ha den som surf & musik station istället, men det tycks omöjligt att hitta en dist som vill vara med. Senaste försöket var Linuxmint12.. nu har jag ägnat 22 minuter åt att försöka byta keyboardlayout till svenska. Alldeles nyss så hade jag i alla fall lyckats lägga till svenska, men att ta bort engelsk layout går inte, den läser ifrån usb:t hela tiden och ignorerar eventuella musklick så det är lagg på 3-4 minuter så fort man skall välja något, kan ana hur spännande det blir att surfa med en sådan pajas-dist.

Men visst finns det bättre därute, eller hur?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

genaros bild

En vecka innan jag skulle resa till Indien med min gamla laptop dog hårddisken. Installerade Macpup på en 8gigspinne, drog hem Skype och Flashplayer och har nu efter fem veckor endast gott att säga om Macpup. Allt körs i ram så alla program har blixtsnabb respons och anslutning till trådlösa nätverk går också som en dans. Dessutom är det snyggt!
http://macpup.org/

Om du får problem - byt dist!

Om det inte hjälper - byt igen!

tux-svens bild

Linux Mint 12 hade jag nog inte valt själv, av olika skäl, hellre Extons remix av 10:an, för den är driftsäker, full-featured och beprövad.

En litet tips bara: Det skiljer på olika stickor hur snabba de är.  Sådana där "micro"-USB verkar inte vara snabba nog.  Själv har jag använt "SanDisk Cruzer 16 GB" som jag köpt på Clas Olsson för ca 200 kr, dessa fungerar bra för mig.

Sedan är frågan hur du skapat stickan, har du gjort en "normal" installation med ext4-filsystem?  Ext4 är snabbt och bra men lägg då till optionen "noatime" så håller stickan längre. 

/Sven

---

Windows are for houses, Linux is for computers!