Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

e-leg på Nordea - nu igen! [Men det fungerar!]

Hej,  jag har nu lyckats installera Personal på min DebEx Mint 10 special. Därtill har jag installerat drivrutinerna för NCR1 (Kortläsaren)

Jag kan se kortparametrarna i Personal, så så långt verkar allt ok.

När jag emellertid provar att logga in på Nordea m.h.a. e-legget så går det inte.  Det kommer upp ett felmeddelande som säger:

Säker anslutning misslyckades
Ett fel uppstod under anslutning till internetbanken.privat.e-leg.nordea.se.
Den andra SSL-parten kunde inte förhandla fram en acceptabel uppsättning säkerhetsparametrar
(Felkod: ssl_error_handshake_failure_alert)

Är det någon som varit ute för detta eller sett en lösning på problemet?

Det måste vara något med krypteringsnycklarna. Jag har försökt att pilla lite med det men inte lyckats...  Jag kör FF8.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Jag lyckades till slut, andra gången jag installerade krypteringsnyckeln.

Så här gör man i Firefox 8:

Öppna Firefox -> Redigera -> Inställningar -> Avancerat  -> Kryptering -> Säkerhetsenheter, tryck "Aktivera".
Nu kommer det upp ett nytt fönster.  Vid "Modulnamn" kan man skriva:  "Personal PKCS#11-modul" och för raden nedanför söker man fram till:  "/usr/local/lib/personal/libp11.so" och trycker OK. 
 Nuu finns personals/bankens krypteringsnyckel med i Firefox!

Här är en MYCKET  bra länk som jag hittade, alltför sent tyvärr, för att själv ha full nytta av all dess utförliga  information.

http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal

---

Windows are for houses, Linux is for computers!