Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Användare och grupper

Hej,

finns det någon mästare på grupp- och användaradministration som skulle kunna hjälpa mig.

Jag skulle vilja kunna sätta upp en "uml_switch" och konfigurera ett nätverksinterface utan att behöva vara root. Jag har ett python program som en användare skall köra som i sin tur kommer att starta en "uml_switch" och använda sig av ifconfig för att sätta upp ett nätverksinterface. Jag vill absolut inte behöva köra programmet som root. 

Kan jag lägga till och konfigurera en grupp som har dessa rättigheter måntro? Eller hur löser man ett sånt här problem enklast?

Tacksam för svar!