Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

BankID på debian, lösning

ämnet nedan var låst, så...

verkar inte finnas någon enhetlig lösning som funkar för alla, postar därför hur jag gjorde ifall att ngn har hjälp av det.

har kört handelsbanken och jak-banken med bankid på ubuntu utan problem, men var lite krångel när jag skulle få det att funka på debian (LMDE XFCE)... men det löste sig:

1. hämta bankid-drivrutinen och kortläsar-drivrutinen här:

https://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=&navid=Installation&sa=/Shb/Inet/ICentSv.nsf/Default/q8E76F3EFED7047A5C12574E30041741C

2. installera dom båda enl instruktioner

3. bankid-drivrutinen vill installera ett plugin i firefox, men av nån anledning så funkar det inte med pluginet i den mappen som programmet försöker med. för mig funkade det att göra en plugin-mapp i home-katalogen och länka bankid-pluginet dit (firefox 9.0.1).

mkdir ~/.mozilla/plugins

ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so  /~/.mozilla/plugins/libplugins.so

starta om firefox, gå in på install.bankid.com och testa så att pluginet funkar.

Vet inte om det behövs i debian (behövde köra det nån gång men nu verkar det funka utan), men i ubuntu funkade inte kortläsaren riktigt (det kom bara upp två "pluppar" på kortläsarskärmen, sen stannade den, istället för att fortsätta till tre pluppar och sen bli tom). Detta löste man genom att starta en terminal och skriva:

sudo pcscd -f

och låta terminalen vara igång medans man använder kortläsaren.

Denna lösning har funkat huvudvärksfritt med handelsbanken, skatteverket och csn etc. hoppas det hjälper.