Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Laptopen blir seg och fryser sig vid hög disk IO

När jag började mitt nya jobb fick jag en Lenovo X220 som arbetsdator. En mycket trevlig dator.

Jag började med att köra Ubuntu 11.10 x86_64 på den och det fungerade bra. Gillar inte Unity, men GNOME 3 fungerar ju. Jag lekte sönder installationen och skulle installera om. Tänkte testa Fedora 16 x86_64 på den och det visade sig fungera bra.

I både Ubuntu och Fedora "frös" systemet vid hög disk IO. T.ex. när jag kopierade filer till hårddisken eller gjorde andra saker som krävde mycket disk IO. Mycket irriterande, speciellt när man vet att Linux skall klara sådant här galant. Jag har googlat som tusan och hittat många olika anledningar till varför diskar kan bete sig så här i Linux, varav den mest obskya var att sektorerna inte var "aligned". Jag vet inte om det är sant, det lät väldigt konstigt iaf.

Det som gjort datorn mycket mer responsiv för mig är att ändra queue scheduler till deadline . Den var inställd som cbq som standard. 

# echo -n "deadline" >| /sys/block/sda/queue/scheduler

Tänkte det kanske finns någon annan som lider av samma tråkiga problem.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

aydens bild

Jag har inte råkat ut för detta själv men jag läste om något som påminner om det du beskrivet på Ubuntuguide men det är inte riktigt mitt i prick.

"

On certain systems, a bad interaction between Unity, the GL driver and the kernel may cause the system to hang. (740126)

This is a frequent screen frozen issue, and it’s said has something to do with the kernel. Default kernel come with Ubuntu 11.04 is 2.6.38-8, and here’s how to upgrade to Linux kernel 2.6.39-0.

Update: Kernel-ppa currently is down, there’s no kernel packages. Before adding the ppa check ppa:kernel-ppa/ppa. As an alternative, you can download latest kernel packages from http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/

"

http://ubuntuguide.net/ubuntu-11-04-upgrade-linux-kernel-to-2-6-39-0