Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hur bli SU i grafiska snittet?

Troligen en korkad fråga, men här kommer den;

Hur blir jag superuser i min grafiska värld utan att logga ut mig själv och logga in som root? I terminalen skriver jag ju bara su och ger password när jag får frågan och får alla rättigheter. Normalt ska man inte kunna logga in som root i Debians grafiska värld.... ju!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pingus bild

Den stora frågan är: vad vill du göra som root?

1) Många program för administration & inställningar mm har en knapp (el annat valsätt) för "administratörsläge" - tex när jag går till grafiska inställningen för skrivare i min (förvisso urgamla) kde 3.5 på Debian Lenny så finns där en knapp "Administratörsläge"

2) Om ovanstående inte finns, starta programmet från terminal.
Då öppnar du först en vanlig terminal i ditt grafiska gränssnitt och växlar där till root med "su -" som vanligt. Sedan startar du de grafiska program du vill därifrån, och de startas då som root.

3) MEN! Eftersom du kör Debian är ovanstående fel!
Du behöver programmet "sux" - installeras i terminal med "apt-get install sux" sedan kör du "sux" i terminal i stället för "su".
("sux" är ett litet skal-script som framför allt ställer in lite miljövariabler så att du kan köra grafiska program som root, med ljud & allt.)

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

IngeSvs bild

Åtminstone i Debian med KDE kan man högerklicka på "start menyn" och redigera den. Sedan kan man göra en kopia av det program man önskar köra som root, klistra in det, ge det ett lämpligt namn och på en flik ange att man vill köra det som en annan användare - d.v.s. root.

FoHs bild

gksu eller gksudo fungerar om du har dessa installerad. Fast man får ju fortfarande använda dessa från en terminal eller Alt+F2 ("Körprompten").

mcnilss bild

eller kdesudo om man skulle köra någon kde-distribution.