Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

okunnig nybörjare på linuxmint 11 katya...

Har precis bara tagit bor windows xphome editon från min "FÖRETAGS DATOR" notebook 10.5tums skärm packard and bell med 160GB hårddisk och nyss bytt till linux mint 11 katya...

använder denna som företagsdator och skickar fakturor och vill hitta ett bokföringsprogram...

försökte ladda ner detta, men då upptäckte jag en sak;

att jag med linux operativ  har absolut noll koll...

behöver jag ha spyware program och i såfall vilket är kompatibellt med min linux??

behöver man ha virusprogram??

Fick idag veta att jag tydligen skickar virus via mail från min dator..... någon har sagt mig att man inte kan få virus i linux...

tacksam för alla svar....all hjälp:D

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pingus bild

Mycket klok du! Smile
Fönster & notböcker hör absolut inte ihop!

Nå, frågan om virus & spyware o sån't då:
1) Virus för skrivbords-Linux är ohyggligt sällsynt - vet inte om det finns alls, men risken att drabbas är snudd på obefintlig.
Däremot tycker jag absolut att du ska köra antivirus-program, just av den anledning du nämner: Får du ett virus via mejl och vidarebefordrar mejlet - ja då hjälper du ju till att sprida eländet! Att viruset sedan inte gör någon skada på din dator hjälper ju inte andra..
Om jag inte minns alldeles fel nu så ingår faktiskt antivirus-programmet clamav i LinuxMint, kanske behöver definitionsfiler uppdateras?
Folk meed bättre kunskap om jut Mint kan säkert ge bra svar här!

2) Spyware av olika slag finns dock, root-kits tex härjar på Linux-burkar också.
Bästa skyddet är:
* Bra lösen - både på ditt användarkonto och root-kontot (om det är aktivt, vet inte hur det är på Mint?).
* Logga aldrig in som root
* Se till att du alltid har en brandvägg igång - du har en bärbar och tar den antagligen med dig, lita inte på andras brandväggar!
* Tänk lite innan du klickar hej vilt där ute på farliga Internet!

... sedan är det faktiskt så, att om du har noll koll vad gäller datorer öht, så sitter du mycket säkrare på Linux än på nåt gammalt Fönster!

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

gothicgirl68s bild

nej jag har inte noll koll vad gäller datorer, jag har ecdl körkort på windows xp och har jobbar mycket med windows xp....

men linux är ju typ någonting helt annat och begriper inte alls hur koder i terminalen fungerar.....

gothicgirl68s bild

Hej pingu!!!

laddade ner APF brandvägg genom program hanteraren och säker källa, men den lade ingen icon varken på skrivbordet eller under någon meny..

Har fattat att jag måste söka efter det programmet i " terminalen" men har ingen aning om vilka koder jag ska använda eller hur jag ska göra....

vet du????

evigt tacksam för svar:D

tux-svens bild

Jo det är riktigt att clamav finns i Linux Mint. (I alla fall i LM 10 remixen som jag kör nu, men jag tror det gäller 12:an åxå)

Det finns emellertid många olika clamav-paket att välja på.

Mitt förslag är att öppna paketinstalleraren (Synaptic) och välja clamtk. (som egentligen bara är det grafiska interfacet)

Finessen är att då väljs alla de andra erforderliga paketen till automatiskt. :) 

Installera därefter alla clamav-paket som systemet föreslår.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

gothicgirl68s bild

hejsan gjortde precis som du sade och det var absolut inga problem...
Tusen tack kära du:P