Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Nätverk hjälp, NAS eller liknande.

Hej forumet, här har jag inte varit på flera år, varit mycket annat och datorerna har bara fungerat. Men inte nu längre...

Jag behöver tips på en lagringsstation, NAS (?) då min open suse server har havererat, hårdvarufel,

Felet kommer troligen av ålder och dålig kvalitet på strömmen, bor numera ute i skogen med slö lina och svajande elmatning med blinkande ljus.

Jag behöver hjälp med att knyta ihop följande:

2 st laptops, trådlösa, W7 & XP

2 st stationära, 1st XP idag men kommer att bli Linux, den är surfdator till barnbarnen, enklare spel. Här vore det bara att kunna begränsa vad som surfas på. Trådlöst uppkopplat. Den andra stationära är en gammal spel dator med XP & Linux, XP när jag får lust att spela mm, Linux annars, (2 st barn barn.) Endast trådad uppkoppling.

1 st popcorn hour A-100 som spelar film & musik samt visar foto, inbyggd disk. Trådat endast

Div spelare HDDVD/blåstråle med nätverk.

1st surf och jukebox i garaget, spela musik & surfa. Trådläst får det bli dit ut.

2st smartfone, 1ar Andoid 1st symbian (blir nog 2 Android innan sommaren)

Vad mer kan komma?

Till alla dessa datorer vill jag ha en cenral lagring, 1-2TB borde räcka, så jag kommer åt "mina dokument" film, foto & musik på alla datorer.

Vill åxå styra vilka användare som kommer åt vilka filer, vill inte att barnbarn & gäster raderar eller ser på det dom inte skall. Ex ”mina dokument” beror på inloggad, filmer foto & musik ligger så alla kan se & lyssna, men bara en kan hantera (ta bort, lägga till mm)

I stort sett fungerade allt detta med min gammal open suse server, även om alla datorer var på plats/i drift.

Jag har telia smartbox som går direkt in i en D-link med Wi-Fi, använder nätverk via elnätet, idag mellan 2 punkter, funderar på om det går att bugga ut till 4.

Blev min frågeställning och kravbild tydlig? Tror inte det, jag skall försöka sammanfatta.

Enkel, billig centralt lagringsutrymme som kan kopplas upp mot flera datorer, vill inte ha någon produkt som kräver att man skaffar ett konto hos tillverkaren., gärna under 3kkr inkl disk.

Enkel att administrera och möjlig att nå med windos & linux .

Tips på lösningar mottages tacksamt.

/Martin

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

norlins bild

Fundersam.

La samma fråga på ett bilforum, där fick jag flera svar, alla höll bra kvalite, d.v.s. bra svar utifrån frågeställningen.

Här inte ett ljud, inte en stavelse.

Är frågan för "lätt" ? Inte tilräckligt "Nu skall Linux skall erövra värden för nu har denna disten kommit med en uppdatering"?

Eller är forat bara dött.

Hur som, jag envisas nog med att återkomma för information, så som jag gorde förr i tiden.

På återseedne.

Hur kan man ha ont om tid, när det hela tiden kommer ny?

"Eller är forat bara dött."

Detta tror jag är en av orsakerna.

Men som svar på frågorna så tror jag att vafri NAS klarar det du efterfrågade det som kan skilja är stöd för filsystem, nätverksanslutning, nätverksprotokoll DFS, backup, antal hårddiskar, raid samt även antal usb-portar och vad du kan ansluta till dessa.

Kylningen kan även den skilja men på ett hemma nätverk borde det inte spela någon större roll.

En vanlig NAS för hemmabruk kräver inget speciellt och kan därför inhandlas efter pris eller design.

"Jag har telia smartbox som går direkt in i en D-link med Wi-Fi, använder nätverk via elnätet, idag mellan 2 punkter, funderar på om det går att bugga ut till 4."

Så om jag förstod dig rätt så har du en telia smartbox > D-link router med Wi-Fi > el-lan eller trådlöst och du vill bygga ut el-lan (standard HomePlug och tekniken Powerline).

Efter som du redan har el-lan som klarar 2st datorer så kan du behålla dom om dom fungerar och köpa nytt som klarar dom övriga 2st anslutningarna du önskade om dom nya följer samma standard.

Du kan komplettera homeplug 1.0 om du har det med nyare homeplug AV men detta kan påverka hastigheten negativt och är ingen bra lösning samt kräver 3st nya enheter.

Du kan även byta samtliga enheter om så önskas och då du vill ha 4st brukar man köpa 2st paket med 2st i varje som sedan kopplas ihop då det blir billigare än att köpa lösa och om du vill kan den ena även vara en trådlös AP då dessa kan blandas, fördelen med detta är att du har samtliga på samma standard.

Angående vilka produkter du bör välja så är det inte någon stor skillnad på dom olika.

Det som du bör tänka på är dom olika standarderna som används, idag är dom vanligaste homeplug AV, GP och AV2 och dom är kompatibla med varandra så dom fungerar ihop.

Har dom homeplug märkningen på sig så fungerar dom ihop (undantag för gamla 1.0 )

Den äldre standarden homeplug 1.0 kan inte utbyta data med homeplug AV, GP och AV2 så dom fungerar inte ihop men dom kan sitta på samma nät.

Vissa har även homeplug turbo som fanns ett tag men dessa är egentligen en variant av homeplug 1.0 och är inte kompatibla med AV, GP och AV2 med med varandra (1.0 + 1.0 turbo).

Homeplug 1.0 fungerade dåligt och inget jag rekommenderar att du använder.

Du kan ansluta flera homeplug till varandra och begränsas i stort sett endast av genomströmmningshastigheten (throughput) vilket begränsar antalet i praktiken samt att homeplug endast är half-duplex.

Samt koppla inte in homeplug i grenuttag eller förlängningssladd då du förlorar väldigt mycket prestanda då.

Glöm inte att en homeplug innehåller ett firmware som ibland kan behöva uppdateras för att fungera med andra enheter och få önskad hastighet.

Tyvärr följer en del homeplug enheter inte standarden så att vissa inte fungerar ihop med varandra men då är det snarare fel i produkten.

Utöver detta så kan vissa fabrikat ha speciella program för att byta lösenordet vilket gör att vissa kräver en windows dator vid installationen men sedan fungerar fungerar dom oavsett OS.

Så för att förkorta mitt svar så om dom gamla är homeplug 1.0 eller turbo så byt samtliga annars komplettera med valfri enhet av valfritt fabrikat.

Angående din strömförsörjning i huset som gör att lampor mm blinkar låter som strömspikar vilket kan döda mycket känslig utrustning så bör du skydda dig på något sätt.

Ett enkelt sätt är en UPS eller överspänningsskydd det finns tex grenuttag med inbyggt överspänningsskydd, men det bästa vore att be en elektriker installera överspänningsskydd i elcentralen då det betalar tillbaka sig snabbt samt skyddar samtlig utrustning som datorer, tv mm.

Då du inte fått svar här och jag blev lite tveksam till svaren på ett bilforum så svarar jag här och reder ut hur det fungerar.

norlins bild

Tackar för ett lysande svar ang homeplug. Mycket info  jag inte tidigare 

Lutar åt att byta ut till helt nya när alla datorerna är på plats.

Bilforat gav mycket svar utifrån den erfarenhet dom haft som användare, gav mycket info som kan vara svår att läsa sig till. Sedan är det folk som jobbar innom branchen på forumet, en användare har följande som signatur, "A computer is like air conditioning, everything works fine until you open windows"

Överspånningsskydd i elcentral, det får jag kolla närmare på.

Änn en gång tack för svaret.

Även jag skruvar mycket bil och ska iväg nu till mekonomen sen är det 2st bilar som ska lagas idag.

Men hoppas att mitt svar inte var sämre i alla fall.

Du kanske kan följa upp med vilka produkter det lutar åt, varför du valde just dessa och hur dom sedan fungerar.

För i regel är det bästa att välja efter plånboken du får oftast lika bra för lägre pris som för dyrare.

PS. därför att vi lever på lånad tid och inget vet hur mycket tid vi blivit tilldelade.

norlins bild

Jag skall försöka uppdatera när jag kommit til en lösning.

Det kan ta lite tid då det är (för) mycket som snurrar runt i min värld just nu.

Hej så länge.

FoHs bild

Jag tyckte frågan var för omständig för att vilja svara (för lång och inte av den bästa "kvalitet"), även om jag kunnat (har ingen erfarenhet av NAS:ar själv).

norlins bild

Men ändå värd att kommentera?

Min uppföljande fråga gav du dock svar på, även om du inte ville det.

FoHs bild

Din uppföljande fråga var värd att kommentera (om du har trådat så ser du att det är det jag svarat på, och inte ditt ursprungliga inlägg).

I och med att du hade någon slags uppfattning om att folk här ansåg sig vara för bra/kunniga för att sänka sig till att svara på din ursprungliga fråga så kände jag att det var värt att kommentera varför jag, som en av många medlemmar här, inte ville eller kunde svara på den.

Jag ogillar skarpt uppfattningen om "Linuxfolk" är några som sitter på höga hästar, så din uppföljande fråga stack i mina ögon. Jag tror att du nu insett det då du fått svar.

norlins bild

Kör trådat så jag vet vad du svarade på, men mitt svar på det var ju lagom luddigt.

Att min uppfäljning stack i dina ögon, ja inte var det min mening,  utan mera en fundering varför jag inte fick svar, och jag gav några alternativ. Och det är ledande när man gör så, så jag får skylla mig själv.

Respekterar att man inte svarar när man inget har ett svar, faktisk helt rätt att göra så, heder.

Att jag sedan lyckades vara en smula bitter/provoserand i mitt uppföljade inlägg var som vanligt inte så lyckat av mig. 

Så för mig kan vi gå vidare, jag har fått bra med svar på mina frågor, jag satsar på att dela med mig av mina lösningar.

Du kanske som jag fått lite lustiga frågor om varför man inte kör Windows? Att vara avikande är lite svårareän att vara mainstream.

Men det var inte det detta handlade om, så tillbaka till ämnet.

pappaws bild

Då jag har funderat på samma sak en tid så har jag surfat runt en del för att läsa på. Det jag hittat i NAS-sammanhang verkar vara att hålla sig borta från Qnap-produkter om man kör Linux. Flara ab de lite dyrare NASen styrs via Linux och kan konfigueras med olika varianter på användarniv och access.

För min del blir det en Synology och en DLNA godkänd BlueRay. Skriver upp det på önskelistan till 50-års festen i slutet av april och får se hur släkten nappar  Wink

Hej & handslag /PappaW

norlins bild

Synology var ny får mig, det lilla jag surfat på deras sida verkar dom väldigt trevliga.

Önskar dig lycka till med presenterna på den förestående 50 års dagen.

pappaws bild

Bara ett litet sidospår till din "signatur"

"Begreppet ont om tid existerar inte, man har alltid tid för det man vill göra"

Tack för lyckönskningen  Wink

norlins bild

Då var inköpet klart, men inte funderandet.

Av en outgrundlig anledning råkade jag befinna mig ute på en lunchtur som gick via inet och hittade där en LaCie Wireless Space som låg på fyndbordet då den varit ute hos en kund som inte var nöjd med produkten.

"Den provar vi" tänkte jag och skred till handling och handlade denna produkt, mest för att den kunde fungera som WiFi brygga till TV rummet och där dela ut trådat till popcorn, PC mm.

Och som det fungerar den utmärkt, som NAS fungerar den inte, varför då kan man undra, jo man kan endast ha en (1) användare. Hmm en användarfolder och en offentlig folder som alla når. Inte kul. Lite väl minimalistiskt för att vara NAS, mer som nätvärkshårddisk.

Men om jag först lägger in filer som foto, film & musik (det jag vill dela med mig av) på den privata foldern och sedan flyttar över till dom till den offentliga delen behåller filerna ägandeskapet och går inte att radera eller ändra, bara läsa av alla.

Nu räcker det med denna lösning för hushållets behov, men lite lurad känner jag mig allt, inte på inet för dom gav mig en vecka öppet köp trots att det var en fyndvara, inte på polaren som rekomenderade LaCie för han använder en sådan själv,utan WiFi/router/hubb funktion dock. Utan på LaCie som inte är tydliga i sin information, tar låååång tid på sig att svara på helpdeskmejl (ingen telefonsuport)

Lekte lite med tanken att f´å tag på rootlösenordet & se om det gått att lägga till nya användare den vägen men jag orkar inte bråka med det nu. (Jag provade några lösningar som låg ute på nätet men LaCie har tydligen åxå läst dom för fungerade gjorde dom inte för mig iaf)

Summa sumarium. WiFi brygga till TV rummet, trådat till popcorn mm. film, foto & musik utdelat så bara jag kan ändra, tja det duger. Pris strax under 2000 sek för 2TB. Inte nöjd men inte så missnöjd att jag bär tillbaka produkten.