Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Pptp problem

Behöver hjälp med att få vpn pptp att fungera i Linux mint. Network manager envisas med att försöka starta modem manager, men jag har inga modem installerade i den bärbara datorn. Jag vill använda w-lan eller lan. I Fedora och Red hat fungerade pptp korekt med lan eller wlan.

NetworkManager[986]: <info> Read config file /etc/NetworkManager/NetworkManager.conf
NetworkManager[986]: <info> VPN: loaded org.freedesktop.NetworkManager.openconnect
NetworkManager[986]: <info> VPN: loaded org.freedesktop.NetworkManager.vpnc
NetworkManager[986]: <info> VPN: loaded org.freedesktop.NetworkManager.openvpn
NetworkManager[986]: <info> VPN: loaded org.freedesktop.NetworkManager.pptp
NetworkManager[986]: <info> trying to start the modem manager...
modem-manager: ModemManager (version 0.4-4.git20100720.fc14) starting.
modem-manager: Loaded plugin Option
modem-manager: Loaded plugin Nokia
modem-manager: Loaded plugin Generic
modem-manager: Loaded plugin Sierra
modem-manager: Loaded plugin ZTE
modem-manager: Loaded plugin AnyData
modem-manager: Loaded plugin SimTech
modem-manager: Loaded plugin Longcheer
modem-manager: Loaded plugin Gobi
modem-manager: Loaded plugin Novatel
modem-manager: Loaded plugin Huawei
modem-manager: Loaded plugin MotoC
modem-manager: Loaded plugin Option High-Speedv
modem-manager: Loaded plugin Ericsson MBM

modem-manager: (tty/ttyS0): port's parent platform driver is not whitelisted
modem-manager: (tty/ttyS1): port's parent platform driver is not whitelisted
modem-manager: (tty/ttyS2): port's parent platform driver is not whitelisted
modem-manager: (tty/ttyS3): port's parent platform driver is not whitelisted  

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Modem manager hanterar även "mobilt bredband"-modem, dvs de behöver inte vara installerade i datorn. Jag vet inte hur konfigurering av VPN går till, förutom att det finns ett menyalternativ i Network Manager för att skapa en sådan. Jag tror inte startandet av modem manager bör inverka (är inte säker på att du kan förhindra det). Man kan ju ha ett modem i datorn utan att för den skull använda just den uppkopplingen.