Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

kopiera utan att byta ägare??

Om jag vill kopiera ett bibliotek, t.ex. /var/www till extern HDD så blir väl jag som kopierar (root) ny ägare till biblioteket på HDD istället för www-data som är ordinarie ägare? Hur undviker jag detta ägarbyte så www-data fortfarande äger biblioteket och dess innehåll?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

uffe_nordholms bild

Vad jag vet går det inte att göra i GUIt, utan det krävs CLI till det:

cp -pr /foo/bar /hit-skall-filerna

R:et gör att du får med hela mapparna, med undermappar och allt. P:et gör att filattributen bevaras: ägare, tider, tillståndsflaggor osv.

snoopys bild

Tack! Så ver det. Ja, GUI saknar en del viktigt. Måste använda terminalen ibland men det gör inte så mycket.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...