Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Brother HL-4150CDN skrivare

Jag har försökt installera drivrutiner till Brothers HL-4150CDN skrivare, men inte lyckats. Jag har följt instruktionerna på den här sidan men när jag försöker skriva ut något händer inget.

CUPS-sidan (på localhost) säger "Unable to open print file: No such file or directory" och filen lpr som Brother säger (på en annan sida) skall finnas finns inte på mitt system. I alla fall inte där de säger, men att använda den lpr-fil som finns hjälper inte.

Har någon något bra tips för mig att testa? Jag gillar skrivaren då den utan manuell inblandning fixar dubbelsidiga utskrifter, och det är just därför jag köpte den.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Jag uppfattar det som att det handlar om två olika drivrutiner, lpr och cups. De rekommenderar cups om det finns tillgängligt. Använder du den drivaren är det nog inte mer än normalt att det inte finns någon lpr-fil.

Har du gjort det som står under "Pre-required procedure" för openSUSE? Det står förvisso för 10.3 och tidigare. Kanske kan vara idé att gå igenom de olika förhandskraven även för distributioner som inte är openSUSE. Då menar jag inte att blint utföra de kommandon som står, utan mer som felsökningstips.

uffe_nordholms bild

Jag testade med den kommandorad de skriver man skall använda för openSuse version =< 10,3 men det hjälpte inte. Jag verkar dock ha kommit lite längre, så jag får fortsätta rota runt lite.

Synd att drivrutinerna krånglar, skrivaren som sådan verkar vara som klippt och skuren för mina behov. Och tack gode gud att den kan skriva ut från USB-minnen, annars hade jag inte fått ut ett enda papper!

Att bara få den att skriva ut borde inte vara några bekymmer tycker jag då skrivaren stödjer PCL6 och BR-Script3 vilket är vad brother kallar postscript 3.

Så skriva ut borde den göra utan bekymmer.

Vilken drivrutin försöker du installera och vad är det som inte fungerar?

Använder du den lokalt över usb eller som nätverksskrivare?

uffe_nordholms bild

Jag försöker installera LPR-drivrutinen och CUPS-wrappern (enligt länk i mitt första inlägg). Jag vill helst använda skrivaren ansluten till nätverk, men jag kan tänka mig använda den via USB istället, om det hade fungerat. Men den fungerar inte vare sig via nätverk eller USB.

Vad är det du gjort av det som står som instruktioner så jag kan få en uppfattning av vad eller var det blivit fel.

Svara inte efter guiden utan vad du faktiskt gjort med kommandon och dylikt.

I regel så installerar du endast lpr och cups-wrappern sedan väljer du skrivaren i cups eller verktygen i din DE.

USB eller nätverk spelar ingen roll då det ska fungera oavsett det är endast protokollet som skiljer.

Men börja med att se om du kan få den att fungera lokalt först då du då kan utesluta nätverksinställningar i skrivaren eller cups som felkälla.

I regel så lägger du endast till en skrivare och väljer drivrutin (välj cups drivrutinen hellre än BR-Script3 om båda finns som val, väljer du BR-Script3 drivrutinen så använder du foomatic drivrutin istället för brothers fast båda ska fungera)

Ofta så brukar jag endast använda ppd filen från tillverkaren men det är nog inte vad du bör ge dig på.

Om det fungerar lokalt så kan du sen lägga upp den i nätverket då du vet att det endast är nätverksinställningarna eller protokoll som då kan ställa till det. (ex socket://192.168.1.10:9100 )

Angående felsökning så börjar vi med att kontrollera att ppd filen finns i /etc/cups/ppd (om sökvägen skilljer i din dist så får du använda den).

Vad visar /var/log/cups/error_log och access_log? eventuellt så får du ändra LogLevel till debug antingen grafiskt i din DE eller i /etc/cups/cupsd.conf så du ser vad som går galet.

Kan du telnet till printern och skriva ut?

Vad visar "lpstat -v"?

RH5s bild

> filen lpr som Brother säger 

Är ingen fil utan ett kommando. 

lpr "filnamn" skriver ut på standardskrivaren.

Kontrollera vad som finns i /etc/printcap