Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

problem med blue-ray brännare

jag får inte igång min blåray-brännare i ubuntu 11.10 men den syns i bios (newbie)

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Vad syftar du på lite mer specifikt när du skriver "får inte igång"? Ska du bränna en cd, dvd eller br-skiva? Jag tror inte alla program har stöd för br-skivor än, nämligen. Testa att sätta i en cd eller dvd och se om systemet hittar en sådan skiva och vill bränna till den. Då vet du åtminstone att systemet hittar din brännare och kan använda den. (Om du vill veta om Ubuntu hittar den öht så kan du ju sätta i en musik-CD eller dylikt också, och se om den kommer upp.)

Brasero (som följer med Ubuntu) tror jag inte har stöd för br-skivor ännu. Du skulle kunna testa med K3b istället.

Danne5756s bild

blueray-brännaren syns i bios min inte när jag skall bränna eller kolla på film

Danne

FoHs bild

Det där ger mig ingen direkt ytterligare information. Det viktiga här är VAD du försöker bränna eller se på. Är det DVD-filmer eller BR-filmer, eller både och?

atas bild

syns den någon stans i dmesg utskriften, det är ju kernelns message buffer. Så om du skriver dmesg i konsollen borde det bli någon utskrift som kan knytas till blueraysplaren om drivrutinerna laddats korrekt (eller inte gjort det)

Funkar det testa att montera en skiva. Kanske är det så enkelt att den automountar i så fall borde du kunna se den i nautilus eller nått. I annat fall testa mounta med "sudo mount /dev/sr0     /medi/foo" eller dylikt

Danne5756s bild

hej

jag provade att kolla dmesg och då syns den,blue-ray brännaren

men den syns inte i hemmappen bara hårddiskarna

?

Danne

FoHs bild

Det gör inte min DVD-spelare heller, förrän jag har en skiva i. Det är normalt.

Försök gärna svara på min tidigare fråga, vad har du testat med för medium? Bara Blu-ray eller även DVD?

Danne5756s bild

Blue-ray

Danne

FoHs bild

Då letar du upp en DVD och testar med. Dyker den upp då så vet du att systemet hittar och kan använda din brännare, och då är det något problem med hanteringen av BR-skivor. = ett steg på vägen mot lösning.

Danne5756s bild

finns det kännedom om det finns något program som läser blue-rayskiver i ubuntu12.04?får inte igång Wine heller har försökt men fixar det inte.

Finns det något program som är likvärdigt med Total commander till linux?

Danne

FoHs bild

Här har du en rad alternativ till Total Commander: http://alternativeto.net/searchresult.aspx?search=total%20commander&platform=linux

Det kommer dock inte hjälpa dig med Blu-ray-skivor förstås.

Så här är det: För närvarande är uppspelningsstödet för Blu-ray-filmer relativt begränsat under Linux. Den här sidan beskriver problemet ganska bra, det handlar helt enkelt om kryptering och visning av menyer: https://wiki.archlinux.org/index.php/BluRay

Notera att den sidan dock handlar om en annan distribution, så du får anpassa instruktioner för Ubuntu.

Ska du bränna BR-skivor så kolla på K3b (installera från Software Center) eller detta: http://getsilicon.org/