Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

angående lmde

Hej skulle behöva relativt snabbt svar på följande fråga: kan jag behålla min homepartition om jag installerar lmde? Kör nu ubuntu 12.04 med cinnamon. Tacksam för svar.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Installationsprogrammet borde absolut låta dig använda samma home-partition. Dock är det väl inte uteslutet (ganska sannolikt skulle jag säga) att det kan tänkas ge vissa problem som kräver handpåläggande. Exempelvis användar-ID som inte matchar osv.

Frågan är om det inte vore bättre att köra ett Linux Mint som är Ubuntu-baserat. Vänta på nästa LM kanske?

fingal12s bild

Tack för ditt svar och jo det blev en hel del problem, så jag valde då att installera mint 12 och lägga till cinnamon. När nya mint 13 kommer blir det den som kommer att installeras.

pingus bild

Har du /home på en separat partition kan du definitivt använda den med andra distros också.
Det du behöver göra är att se till att du alltid har samma uid i alla distrosar- det innebär att du inte skapar ditt personliga konto under installationen (nå, vissa installationsprogram låter dig faktiskt välja uid, men de flesta inte), skapa det i stället när systemet är uppe med verktyg som ger dig full kontroll.
Kolla först vilket uid du har nu t.ex. i /etc/passwd.

Något att tänka på är att konfigurationsfiler tyvärr sparas direkt under din hemkatalog, byter du distro kanske program & skrivbordsmiljöer har andra versioner. Då kan det bli konfigurations-knas.
Tips: Spara alla dina "."-filer (alltså de som börjar med en punkt, .kde .gnome etc) så kan du fritt laborera med nya systemet.
Ett bra sätt att lösa detta permanent kan jag beskriva senare, har kört så själv i många år men är för hungrig för att orka skriva ned det nu.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

fingal12s bild

Har nu installerat nya linux mint 13 rc, med cinnamon, och det är åtminstone för mig stabilt.