Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Utöka partition?

Min partition har slut på utrymme, och jag skulle därför behöva utöka den partitionen.

Hur gör jag detta på enklaste sätt?
(Förstår inte riktigt vad det innebär med filsystemen, samt hur man monterar m.m.)

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Om det är en partition som du använder, dvs som operativsystemet ligger på, så bör du skaffa ett partitioneringsprogram på USB-minne eller CD-skiva.

Är det istället en lagringspartition som du kan avmontera temporärt så kan du fixa det innifrån systemet med hjälp av GParted (behövs nog installeras).

Rekommenderar ett USB-minne som du fixar iordning (OBS! All data försvinner på det) med Unetbootin: http://unetbootin.sourceforge.net/

Välj Parted Magic från menyn så tankar den hem och installerar denna på minnet. När du startar upp datorn från minnet så hittar du GParted i menyerna (heter dock något med Partition).

Hur ser din partitionering ut?

Vilket filsystem använder du?

Har du oanvänt utrymme på hårddisken eller hade du tänkt utöka med en extra hårddisk?

atas bild

Lite beroende på vilken installeringsmetod du använde så kan det möjligtvis finnas något parted baserat  på det medium du använde för att installera operativsystemet. Om så, är det bara att bota detta starta programmet ändra storleka och bota om.

fsns bild

Mja, alltså, att ändra partitionsstorlekar utan att ha koll på vad man gör, är upplagt för katastrof. Det är ganska stor risk att man förlorar allt data. Jag har ändrat partitionsstorlekar i många år och jag är fortfarande lika nervös varje gång.

Så, här är en steg-för-stegbeskrivning:

1. Lär dig vad filsystem är, vad en partition är och hur dom förhåller sig till varandra.
  2. Ta reda på om det filsystem du vill utöka klarar av utökningar, de flesta moderna gör det.
  3. Ta reda på om det fysiskt går att utöka partitionen. Finns det ledigt utrymme på disken i direkt anslutning till den existernade partitionen. Man kan inte ha hål i sina partitioner (vad jag vet). Finns det inget ledigt utrymme, så får du göra något annat. Koppla in en extra disk, flytta data till den, osv.
  4. När du har kommit så långt så att du vet att att utöka partitionen är det rätta att göra, så har andra kommit med bra tips på verktyg för att göra detta.

Och glöm inte att att ta backup på viktigt data! Gör du sönder partionerna/partitionstabellen är det ett helvete att få tillbaka datat.