Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Upstart från USB minne

Hej!

Jag har installerat Tails (klonat) på ett USB minne. Problemet är att datorn vägrar att starta från stickan. Jag har ändrat i BIOS så att USB ligger som första altenativ.

Vad göra?

//astorod

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Får du något felmeddelande? Ibland får man nåt felmeddelade om ogiltig bootdisk om datorn försöker boota från USB-minnet men inte lyckas. Får du inget felmeddelande beror det nog på att den inte tycker att det är en giltig startdisk, eller så misslyckas den.

Själv har jag märkt att det i vissa BIOS finns flera alternativ för USB-prylar: USB-HDD, USB-FDD, USB-ZIP. Kommer inte riktigt ihåg vilken som brukar funka, men jag undrar om det inte är USB-FDD jag brukar ta.

Annars har det nog blivit något fel vid kloningen, så att startblocket inte följt med (det räcker inte att kopiera över filer till ett färdigformaterat USB-minne).

astorods bild

Hej!

Jag får inget felmeddelande. Det verkar som den försöker ett kort ögonblick men sen tar den nästa alternativ i startordningen.

Jag har klonat Tails ( v 0.11 ) via menyval när jag kör från DVD. Jag har gjort om den 3 ggr till 2 olika USB minnen. Bugg i Tails?

//astorod

FoHs bild

Om den försöker och går vidare så gissar jag att något inte gått helt rätt till när Tails ska markera enheten som "bootable", dvs att den går att starta ifrån.

Testa om du lyckas bättre med Unetbootin eller Pendrive Linux, båda är program för att skapa bootbara USB-minnen med Linuxdistributioner.