Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

ssh login med rsa?? LÖST!!

Jag blev tvungen att installera nytt os i sluggen eftersom ett strömavbrott dödade nätdel och HDD. Jag körde debian5 som inte längre fungerar att installera. Nya försök med debian6 verkar ha gått fint... jag kan bara inte logga in och då är ju systemet värdelöst. Jag följde guiden http://www.cyrius.com/debian/nslu2/unpack.html som säger att man ska logga in med den rsa-nyckel som anges. Detta har jag aldrig förr gjort, så frågan blir alltså:

HUR går detta till?

Ska kanske lägga till att man ska ha både rsa-nyckel och lösenord. Alla sidor jag hittat om detta beskriver bara hur jag skapar nycklar och sedan flyttar dessan till servern. Detta är ointressant eftersom jag har nyckel och kan inte nå severn förrän jag loggat in. Moment 22 alltså.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

abergmans bild

Hur löste du det?