Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

x11 till cli?

Jag letade efter ett terminalprogram med command line interface och hittade Terminator som rekommenderades varmt på nätet. Men VARFÖR måste man ha x11 till cli? En installation av Terminator kräver 185Mb programvara med alla beroenden. Då kan man ju lika gärna använda vilket terminalprogram som helst. Känns meningslöst att installera x11 på nslu2, eller hur?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

atas bild

Nu är jag inte säker på ditt användningsområde. Men du behöver ju såklart inte en terminal emulator som terminator för att köra cli utan X. Det enda som behövs är ju något shell som bash, zsh eller nått liknande.

snoopys bild

Du har säkert rätt. Jag försökte ta en genväg som inte blev av för att testa en serieport. Jag blir väl tvungen att lära mig  "skalvägen". Jag trodde att ett program med cli var en liten och enkel sak att installera.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

atas bild

Med en terminalemulator kan du ju connecta till ditt cli på någon dator. En anvancerad teminalemulator kan ju vara bra om om man använder funktionerna annars duger det ju med klassiska xterm som följer med X eller terminalen direkt exempelvis genom att trycka ctrl+alt+F1 till F9 på den client du sitter vid. Som shell kan du ju köra valfritt båda i terminalemulatorn och i terminalen.

Ofta stämmer det ju att programm med bara ett cli är små men det beror nog mera att de oftare följer Unix idealet än grafiska program gör, alltså att varje program gör en sak som exempelvis "ls" som listar filer. Terminator är ju ett grafiskt program (som låter dig köra cli program) som dessutom har ganska tunga dependecyn verkar de som.

abergmans bild

Ska du testa en serieport så är det snarare en applikation som minicom du behöver, och inte en terminalemulator på det sättet. Jag tror att minicom mfl brukar kallas för VT-emulatorer.

tufftuffs bild

Själv har jag inte förstått mig på minicom. Så jag har kört PuTTY istället när jag behövt ett terminalprogram mot serieport. RPM-en är 500k men det är ju ett X-program så det blir ju en del X klientbibliotek till...

Känner inte till om någon korskompilerat PuTTY för ARM, annars kan ju det vara en intressant övning. Bäst att fråga Google Smile

svar:There seams to be a Debian package for putty on arm... And that pretty much means putty should be in the Ångström Distribution as well. I think.

De ARM-system jag använt har iallafall inte plats för X. På ARM har jag har klarat mig med ett rudimentärt program (framtaget för ett specifikt projekt) som har lite finesser som kunna ställa om UART:en till RS485 mod. För övrigt görs så mycket tester som möjligt av programvaran på en vanlig PC.