Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Grafikkort under linux.

Jag funderar ofta vilka grafikkort som fungerar bäst under linux och svaret blir oftast inga.

Intel har väldigt klen prestanda men övrigt så fungerar dom bra och drivrutinerna blir ständigt bättre för varje release.

Intel är den enda tillverkaren som satsar fullt ut på en öppen drivrutin vilket ger en väldigt bra upplevelse utan att behöva installera om något vid en uppdatering.

Om prestandan i Intels grafikkort vore bättre så skulle det vara ett givet val men tyvärr är dom lite klena.

Men om man inte spelar eller gör något annat som kräver ett kraftigare grafikkort så är nog Intel ett givet val.

Amd brukar många klaga på men det är dom som fungerar mest smärtfritt för mig.

Men Amd är inte helt problemfritt då prestandan i flash är dålig men fungerar bra om det inte är HD720 eller 1080 då hårdvaruaccelereringen för media inte är den bästa.

Om jag spelar så fungerar Amd och all accelerering som den ska.

Amd fungerar utmärkt i övrigt och även dom öppna drivrutinerna fungerar bra.

Nvidia som många prisar högt är den som alltid ger mig mest huvudvärk då nvidia alltid ger mig så många buggar.

Med nvidia hade jag tidigare bekymmer med att allt blev svart och i stort sett oläsbart men efter många releaser så löstes den buggen även om det tog väldigt lång tid så kunde jag köra en äldre version.

Men utöver den buggen så finns det gott om andra saker som spökar när jag använder Nvidia ett axplock vore att det ofta blir helt svart när jag går ur standby även om det blivit mer sällsynt med senaste drivrutinen samt att i flashvideor så blir det en smurfeffekt och allt blir blått samt att när jag spelar en flash video så blir ibland all text oläsbar i webbläsare, konsoller, dokument mm då bokstäverna blir konstiga tecken och detta vandrar över skärmen.

Utöver det så har jag även problem med att om jag öppnar tex 2st flash videor så kan jag se den ena i bakgrunden på den andra.

Så Nvidia har en bra prestanda men ger mig ständiga funktionstörningar och instabillitet.

Jag kan inte vara den enda som ständigt upplever att grafik drivrutiner inte är dom bästa i linux.

Så jag vill helt enkelt veta vilka grafikkort ni rekommenderar och varför?

Samt använder ni alltid distributionens paketering av drivrutiner? (vilket enligt min erfarenhet kan orsaka mycket problem vid användande av stängda drivrutiner) 

Är det kanske så att adobe flash är den stora skurken som orsakar flest bekymmer i Linux?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Intel om man inte behöver spelprestanda, annars Nvidia för att deras drivrutiner är bäst/mer framtidssäkra Smile

Nu när jag skaffade AMD så försökte jag mig på att ladda ned nya drivrutiner från hemsidan, men det blev bara mer problem. Det har varit så med nVidia också, så för det mesta håller jag mig till de som följer med i distributionen. Ubuntu har numera en -update version också, så uppdaterade versioner brukar trilla in i distributionen efter ett tag och då är de i regel mer testade/anpassade.

Nvidias senaste har jag dock installerat på laptopen, ville åt de nya randr-funktionerna. Har gjort ett litet script som kör ut bild och ljud via hdmi, det stängs av eller sätts på via en ikon i Launchern i Unity (Quicklist) Smile Det är vid sådana tillfällen som Linux skiner, förutsatt att man är lite om sig och kring sig när det gäller script och programmering förstås.

Hade problem med Ubuntu 12.04 och nvidia i laptopen, den stängde inte av sig automatiskt utan man fick tvinga avslut. Det måste dock vara något i kombination med 12.04 eftersom det fungerat i tidigare releaser, och problemet fixades efter att jag installerat drivrutiner från hemsidan. Det är väl något av en snårskog vad man träffar på. Den där buggen med att flash blir blått ska ha fixats i senaste verisonen, för övrigt: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTE1OTM

Tyckte dock inte att det fungerade bättre för mig, så jag stänger av hårdvaruaccelereringen för Flash för tillfället.

Använde 304.22 trodde jag redan uppdaterat till 304.37 men det hade jag inte, så uppdaterade nyss.

Fortfarande i smurfarnas värld (blått), renderar fortfarande text fel men det är nog flashfilmen som ligger i bakgrunden och stör då det vandrande mönstret följer filmen.

Men nu har det blivit värre i konsollen, gwenview mm så syns flashfönstret från webbläsaren, försökte ta en skärmdump men det fanns inte på skärmdumpen, fast text mm ligger ovanpå flashfilmen.

Ikonerna på rootfönstret rör sig med efter flashfilmen.

Stänger jag av maskinvaruaccelereringen (hårdvaruaccelereringen) så försvinner bekymmrerna orsakade av flash men även nvidias fördel mot amd.

Längtar tills flash inte längre används och glöms bort.

FoHs bild

Håller med :) Själv har jag bara smurfproblemet, och inte de andra du beskriver. Gjorde en sökning på AskUbuntu och hittade detta: http://askubuntu.com/questions/117127/flash-video-appears-blue

Verkar som buggen ligger hos Flash. Ska testa och se om problemet avhjälps.

Edit: Ja, verkar ha fixats faktiskt. Installerade uppdaterad VDPAU med PPA:n. Värt att notera är att de även tog upp ditt andra problem, det där med bakgrunderna.

FoHs bild

Nu finns det en ny version ute Smile www.geforce.com/drivers/results/47533 (32-bit)

Testar den nu men ser ingen skillnad än.

Hoppas dock att det fungerar bättre att gå ur viloläget med denna då 304.37 alltid strulade.

FoHs bild

Om du tänker på smurfproblemet så testa länken jag postade tidigare. Hjälpte mig att använda den patchade libvdpau.

Inte testat senaste versionen än, men hoppas att den fungerar lika bra som .37 när det gäller viloläge och avstängning. Stock-drivaren fungerade inte så bra för mig, men misstänker att det är i kombination med något annat i Ubuntu 12.04.