Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Mer och mer försvinner ur distarna

Är det fler än jag som märker att det blir svårare och svårare att köra dom stora distarna på äldre datorer. Jag kan inte längre köra t.ex. Debian eller Ubuntu på min IBM Thinkpad R32 för det saknas komponenter för hårdvaran. Jag körde Linux på den datorn tills nyligen och numera så kör den FreeBSD. Min Thinkpad fungerar ju felfritt när det gäller hårdvaran så varför skulle jag köpa en ny dator... Jag gillar inte heller att slänga gamla datorer bara för att dom är just gamla. Dom skall köras till dom ber en att ta slut på lidandet... Wink

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

JanPihlgrens bild

Jag har inte märkt något ,..... än.

Jag kör Mageia 1 på en ThinkPad R40 samt på en Asus EeePc 900 utan problem.

mr007xs bild

Jag kör övervägande BSD hemma men min Thinkpad R32 var min Linuxdator. Debian har inte fungerat på ett tag då stödet för nätverkskortet inte finns med. Går att lösa men det är omständigt. Jag tog ner senaste Ubuntu och det går inte ens att genomföra installationen för det saknas komponenter.

Med alla distributioner som finns så är det ju inte kört med Linux på den datorn men ändå trist att man börjar se en sådan tendens.

Skall testa Sourcemage på min Thinkpad framöver. Smile

FoHs bild

Debian har väl en policy angående icke-fria drivrutiner, är det möjligtvis något sådant som spökar för nätverkskortet?

Drivrutinerna ligger ju i kärnan, så jag tror inte de tas bort hipp som happ. Sen kan väl distributionerna förvisso göra val vad de vill ta med, men jag tycker det låter konstigt.

Misstänker att det är grafikkort som ställer till det. Datorn är väl lite drygt 10 år? (hittade en recension som var 10 år iaf)

mr007xs bild

Det som händer är om jag försöker installera Debian är att den inte kan konfigurera nätverket för att den saknar en specifik fil. Minns inte namnet. Så det enda sättet egentligen för mig att installera debian är att hoppa över nätverksdelen under installation, sen hämta hem filen via en annan dator, föra över via usb och installera. Har den inga beroenden så är det ju inte superkrångligt men har den det så kan det ju bli lite knepigt.

Vet inte hur det är med grafiken. Så länge jag kan köra fluxbox med dom applikationer jag använder så är jag nöjd. Det jag gör på den datorn är att koda, surfa och skriva lite.

alberts bild

Jag har ett par gamla datorer som är för slöa för Ubuntu eller Debian. Men Gentoo funkar utmärkt på bägge. Det är lite jobb dock med att göra en skräddarsydd installation, men det är värt det i slutändan när allting funkar.

Om du har problem med nätverkskortet, ladda på en gammal livecd där nätverket funkar och notera inställningarna. Vilken drivrutin används? Använder modulen för drivrutinen några särskilda parametrar? Sedan får man leta reda på samma drivrutin i en vanlig kernel och försöka sparka igång den. Är det t.ex. ett riktigt gammalt ISA-kort kan det behövas anges parametrar till drivrutinen, som I/O-adresser, IRQ och sådant. Men det gäller bara antika kort.

tux-svens bild

Jag håller med om att det försvinner stod för äldre HW.

På en Fujitsu Siemens Amilo A 1630 gick det utmärkt att köra Mint 10 men efter att ha lagt på Mint 14 fungerar inte WiFi längre.  "Wireless blocked by hardware switch"  On/Off Knappen för wireless verkar först fungera, men påverkar endas lysdioden ovan tangentbordet.  rfkill kommandon funkar inte, det påverkar bara "software blocking"

Den kod som tolkar tryckning på On/Off-knappen för wireless verkar att saknas i Mint  14..

Det finns ett ytterligare problem med denna dator, av lite annan typ. Det är att S-video-utgången synes vara helt död när man kör Linux.  Windows har tydligen speciella drivers för denna port som är tillägg till standardinstallationen.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Kör du dualboot på den? I så fall kan det vara en idé att testa att sätta igång Wifin i Windows och sedan starta om till Linux och se om det påverkar. Har själv varit med om lite knasigheter vid dualboot när det gäller mjukvaruknappar.

sudo rfkill unblock wifi (eller wlan) med lysdioden aktiv bör funka.

På ämnet så ska väl stöd för 386-processorer snart tas bort ur kärnan Smile

tux-svens bild

Ingen dualboot.  XP:n totalt bortrensad. Det är 64-bitars på denna maskin, som i de flesta avseenden fungerar mycket bra.

sudo rfkill unblock duger inte.  Det gäller bara för software blocking, inte för hardware blocking.  Man kan se aktuell status m.h.a "rfkill list"

Har även provat att live-köra en äldre variant av Linux, varvid knappen fungerar, och därefter åter startat Mint 14. Inget positivt resultat av detta.

För mig är denna maskinen f.ö. lite knepig att använda enär bokstäverna på många av de vanligaste boktangenterna är utslitna, men ägaren har inte ont av detta eftersom hon aldrig tittar vad som står på tangenterna...  Wink

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Men står den verkligen i hardware blocking både när led-lampan inte lyser och när den lyser?

Jag har nämligen en liknande knapp på min dator. LED-lampan lyser när både Bluetooth och WiFi är aktiverade. Om jag stänger av dessa så ger rfkill följande:

1: phy0: Wireless LAN
Soft blocked: no
Hard blocked: yes
2: asus-wlan: Wireless LAN
Soft blocked: yes
Hard blocked: no
3: asus-bluetooth: Bluetooth

Slår jag på den ger det följande:
1: phy0: Wireless LAN
2: asus-wlan: Wireless LAN
3: asus-bluetooth: Bluetooth
8: hci0: Bluetooth

Här måste jag sedan endera köra rfkill unblock på 1, eller aktivera i nätverksindikatorn ("Enable Wirelss"). Jag kan i första läget INTE köra rfkill unblock på asus-wlan (2), vilket man kan tycka är logiskt. Det verkar som att phy0 blockerar, typ som en AND-grind (misstänker att phy0 står för physical, dvs fysisk knapp).