Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ubuntu installation

Hej, någon som har en lösning på hur jag ska installera Ubuntu 12.04 på min HP Pavilion dv7? Bifogar bild

Vid ett försök blev det en irriterande unallcated disk på 1 mb. Microsoft/HP försvårar installation av andra OS medvetet tror jag...

Som vanligt på LP "går" det inte att bifoga bild(Kan vara jag som inte fattar).

https://dl.dropbox.com/u/2893068/Screenshot%20from%202012-10-18%2021_02_...

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Det beror lite på om det är en dator med gammalt BIOS eller nytt (EFI). Är det EFI så spelar det ingen roll hur många primära partitioner man har (eller ja, man kan väl ha över 100 iaf), men troligare är väl att det är gamla BIOS och då är 4 primära max. En måste med andra ord ryka!

Installerade nyligen Ubuntu under liknande omständigheter, och då tog jag bort recoverypartitionerna efter att jag bränt ut återställningsskivorna. Det hade jag personligen gjort på din dator också, men jag tänker inte rekommendera något eftersom jag inte gjort några efterforskningar om vad just dina partitioner innebär.

Det där att det kan bli någon MB över får man räkna med. Blir så ibland.

Edit: Om det är så att du mot förmodan har EFI på den så ska det väl gå att krympa den största partitionen och skapa en i utrymmet som blir efter den.

krippas bild

Jag tog bort HP-tools partitionen samt recovery, skivorna brände jag ut när jag köpten:) Nu får vi se vad den säger om HP-tools...

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com