Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Vad försvinner om jag uppdaterar?

Hej jag har inte uppdaterat min dator på ett par år, då jag helt enkelt inte vågat av rädsla för att nått ska försvinna. Frågan är gör det de? Försvinner bilder och filmer om jag uppdaterar?

tacksam för svar

och ja jag är helt kass på datorer, en kompis har installerat datorn. Jag har inte en aning vilken sist som ligger på men tror nog att jag kan ta reda på de om det behövs. 

Mvh anders

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Skulle rekommendera att du tar hjälp av din kompis och tar backup på filerna du är rädd om, och sedan gör en ny installation med senaste versionen.

Det går att uppgradera men risken för fel och buggar ökar ju fler steg det sker i. Om du har Ubuntu 10.04 så ska det dock gå bra att uppgradera till 12.04, då båda är LTS-releaser. Backup är att rekommendera oavsett.

petrinis bild

Han har tyvärr flyttat till annan stad=( sitter och för över alla bilder till ett usbminne.

petrinis bild

Jag har en hårddisk i som heter lager kan man lägga det man vill spara där eller ändras den partionen lr vad det heter med?

petrinis bild

Det får bära lr brista, nu uppdaterar jag. 

FoHs bild

Hoppas det gick bra!

Om det är en separat hårddisk så ska den inte påverkas. Och om uppdateringen inte går bra så ska åtminstone sakerna på den hårddisken vara enklare att rädda.

petrinis bild

Hej det gick bra inget försvann:) håller nu på att uppdatera till 12.04 Ubuntu. Hoppas att det går lika bra. Antar att jag måste fortsätta till det inte finns mer uppdateringar. Nån som vet vilken version man är på nu?

petrinis bild

Nu sket det sig tror jag, för nu finns det ingenstans att stänga av datorn lr start meny. Det finns heller ingenstans att stänga ner internet utan att gå in i arkiv och välja avsluta. 

1951s bild

Jag tror inte att det har gått snett för dig.

Du har som alla vi andra som använder eller har använt Ubuntu

råkat ut för Ubuntus vansinne.

Ubuntu har bytt till Unity skrivbordshanterare och har även flyttat knapparna

för stängning, minimering och maximering från höger till vänster.

Jag rekommenderar att du i stället använder Linux Mint, Zorin OS eller

Solus OS.

petrinis bild

Ja att de flyttat knapparna visste jag,,,,, men de är inte där utan man måste gå via arkiv. Om det för tillfället vill funka då det flera gånger blir då att så fort jag vill gå ner till avsluta lr nått annat för den delen så försvinner rutan. 

FoHs bild

Nuvarande version är 12.10.

Har du problem så testa att skapa en ny användare och se hur skrivbordsmiljön fungerar då. Det kan ligga gamla inställningar kvar som ställer till det. Tycker det låter som att Compiz inte fungerar, den sköter bland annat om att rita upp fönsterkontrollerna.