Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Starta Ubuntu 12.10 Unity utan skärm

Hej. 

Jag har precis byggt ihop min hemmaserver med Ubuntu 12.10 som operativ. 

Jag tyckte jag fått till alla uppsättningar fint, installerade TeamViewer för att komma åt servern med fjärrskrivbord då tanken var att den skulle stå o surra i ett förråd. 

Problemet uppstår när jag ställer servern i förrådet utan någon skärm ansluten. Då startar inte Unity längre (och således inte TeamViewer). Det gillar inte att jag inte har någon skärm ansluten verkar det som. 

Hur löser jag detta enklast? 

PS. Ja, jag vet att alla inbitna linuxnördar hävdar att man inte behöver ha något grafiskt gränssnitt på en server. Men saker o ting är ofta något enklare att konfigurera grafiskt och sen finns det saker jag vill köra som kräver ett grafiskt användargränssnitt! DS

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Är du säker på att det är skärmen som är problemet och inte att den hamnar på ett annat plats i nätverket och kanske får ny IP etc?

Freddans bild

Nej jag kör fast IP på servern. 
Jag kan köra ssh mot den som vanligt. Även Sambaservern startar. 

Kopplar jag in en skärm till den när den är igång så får jag fram en ruta som säger något i stil med att skärmen inte kändes igen. Jag får alterativ att återställa defaultvärden på grafikinställningarna (vilket inte fungerar), köra lågupplöst en session (vilket inte heller funkar), eller köra efter senaste backup på grafikinställningarna (vilket inte funka det heller om jag inte minns fel)
Jag får avbryta och loggas då ut så att jag får logga in mot command line.

mr007xs bild

Jag är inbiten linuxnörd och jag tycker inte att man behöver bry sig så mycket om fördelarna med att köra ickegrafiskt på en hemmaserver. Har man schysst hårdvara och få personer som kopplar upp sig mot servern så förlorar man inget.

En sak dock med att administrera via terminal eller gui är att dom flesta gui är begränsade. Man har inte alla funktioner/val tillgängliga.

I alla fall, har du provat att köra någon annan grafisk miljö? Något enklare och se om det fungerar den vägen? Jag har en server hemma som kör Ubuntu Server med Fluxbox som jag installerat manuellt efteråt.

Freddans bild

Hehe.. Hoppas ingen tog illa upp för den där inbitna linuxnörd-biten. Jag har sök runt i ämnet på google och hamnade på diverse forum där svaren alltid varit präglade av "no need for X on servers!"

Problemet verkar ligga i att Ubuntu inte har samma fasta konfiguration för Xserver som tidigare. Det finns ingen Xorg.conf. Det använder dbus för att läsa av anslutna grafikkort/skärmar istället... Mer flexibelt men ställer till det i detta läge då man hellre vill ha en fast konfiguration. 
Dock kan man få tillbaka gamla Xorg.conf genom att köra sudo Xorg -configure

Det gjorde jag och har nu en Xorg.conf att leka i... Men det var då inte lätt att förså sig på. Någon som är duktig på detta och kan tipsa lite om hur jag ska få till en utmatning av typ 1280*1024 pixlar som borde räcka för att köra teamviewer mot. Grafikkrets är ett integrerat Intel® GMA 3150.

mr007xs bild

Sektionen screen är det ställe där man ställer in sånt...

http://pastebin.com/izjReB4T

mr007xs bild

Jag provade Teamviewer hemma hos mig och det fungerar bra. Jag såg till att fluxbox startade automatiskt och sen teamviewer. Jag anslöt med androidklienten och kunde styra datorn. Och jag har testat utan att ha skärmen inkopplad.

Freddans bild

Äh! Testade att göra en setup i Xorg.conf med 800x600 till att börja med... men det verkar inte funka. 

Fatal error: no screens found... Nähä! 

Detta funkade alltså med fluxbox trots att du hade skärmen urkopplad när du startade datorn? 
Tycker egentligen inte att det borde ha så mycket med vilket gränssnitt man kör... Borde ju ligga i Xserver hur den läser av kopplade enheter.

mr007xs bild

kan du lägga upp hela din xorg.conf på pastebin eller liknande?

Freddans bild

Absolut! 

Den som jag pillat i ligger nu här!

pastebin.com/VEAWHAVa

Vet du förövrigt hur jag ser att det verkligen är denna som används? 

FoHs bild

I den där filen verkar du ha 5 monitorer konfigurerade, och ungefär lika många grafikkort. Skulle personligen inte vilja köra med den.

Så länge filen heter xorg.conf (med litet x) och ligger i /etc/X11/ så bör den användas.

Freddans bild

Ja! Jippie! Nu har jag kommit så långt att den startar X... men inget annat. Exempelvis startpanelen startar inte. Jag kan högerklicka på skrivbordet för och få fram skrivbordsinställningar m.m. Men det kommer jag ju inte långt med. Inte mycket till GUI.

FoHs bild

Det låter som den inte kan ladda in allt pga något fel. Eventuellt kanske installera en annan skrivbordsmiljö (XFCE). Det kan vara så att du inte fått igång 3d-accelerering.

Freddans bild

Min lösning blev till slut att jag lyckades få en skärm över som jag stälde vid servern... Fortfarande ett mysterium alltså hur man får Ubuntu att ladda Unity utan skärm kopplad.