Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Fjärransluta till MySQL i Raspberry Pi (Debian)

Jag har skaffat en Raspberry Pi som har Debian som Linuxsystem.

Jag har installerat och konfigurerat en MySQL-databas. Nu skulle det vara av intresse att kuna ansluta till databasen från en annan host.

Jag försöker på detta sätt:

[jan@Humlan FirstJDBCProgram]$ mysql -h raspberry -u root -p
Enter password:
ERROR 2003 (HY000): Can't connect to MySQL server on 'raspberry' (111)
[jan@Humlan FirstJDBCProgram]$

IMageia (ursprung från RedHat via Mandriva) måste man öppna port 3306 för att kunna göra motsvarande sak. Men jag är nybörjare på Debian så jag vet inte hur jag öppnar en port där.

Raspberry Pi har inget GUI för säkerhet/firevall utan det måste lösas via CLI.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

mr007xs bild

Kanske finns lite tips här? http://forums.mysql.com/read.php?11,6916,6916

JanPihlgrens bild

På något sätt fick jag ett bättre felmeddelande filket ledde mig in på spåret vad som var galet.

Tydligen hänger det ihop med vem som är registrerad i databasen mysql. Samt att denne ochså ska kunna identifieras med IP-adress eller hostnamn.

Tack vare din pekning på länken kom jag lösningenpå spåret. Tack.

// Jan

abergmans bild

När man lägger upp användare i MySQL så anger man från vilken host/IP dom får lov att komma, tex så användaren andreas@localhost får bara lov att ansluta från den lokala maskinen, medans andreas@1.2.3.4 får lov att ansluta från IP 1.2.3.4. Skulle jag istället sätta andreas@* som användare så kan jag ansluta från vilken maskin som helst.

Det gör att man kan sätta olika privilegier på samma "användare" beroende på vartifrån dom kommer, tex så kanske en användare som sitter på det lokala nätet ska kunna göra i princip allt på en databas, medans samma användarnamn från ett externt nät ska ha extremt lite rättigheter.

JanPihlgrens bild

Tack för informationen.

Jag har precis kommit fram till samma sak genom en del experimenterande.

Än en gång tack.