Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST] UEFI - slut på multiboot?

Köpte en laptop (Acer Aspire|M ultrabook) med förinstallerad Win8. Detta skulle jag tydligen inte gjort... Jag var inte medveten om den nya sk säkerhetsbootningen som MS tvingat (?) igenom. Inget går att köra eller installera utom win8 Sad. Har googlat mycket på detta men inte hittat en lösning som är insatsmässigt rimlig för en normalanvändare som jag (eller för någon annan?). Genom att ställa om i BIOSEN till "unsafe" booting kan jag starta upp på min linuxskiva, men sen? Vad händer om jag försöker installera? Säkert går det bra att skapa en partition där jag kan lägga disten men kommer jag att kunna starta den sedan via grub? Kommer win att vara körbart? Eller enklare skrivet kan förinstallerad win8 och Linux köras på samma maskin som har UEFI som bootmetod? Skulle kunna leva med att partitionera om hela hårddisken och lägga win7 i en Virtual Box eller på separat partition men går det? Eller är hårddisken "preparerad" så att vid en sådan partitionering blir obrukbar? Verkar som MS vunnit kampen om bärbara datorer speciellt när man tvingas på win8 :'(. Vad ska jag göra?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Ja, du kan köra Linux och Windows på en dator med UEFI Smile Jag gör det själv. UEFI är inte likställt med Secure Boot, vilket är det som ställer till det för dig. Kan inte svära på det, men jag tror du ska kunna ställa in på Unsafe boot (dvs vanlig bootmetod) och sedan installera Linux.

Jag hade lite problem vid installationen av Ubuntu på min dator. Den fick inte med sig grub-uefi och startade därför inte grub. Kommer inte riktigt ihåg hur jag löste det, men det var med LiveCDn iaf.

Kör faktiskt inte med GRUBs bootmeny öht, utan de få gånger jag är in i Windows 8 så startar jag detta genom att få upp BIOS-bootmenyn i början, där både Ubuntu och Windows 8 finns med som UEFI-bootalternativ. En av fördelarna med UEFI enligt mig (och så startar datorn ruskigt fort).

Du kan läsa lite mer om UEFI och Linux här: https://help.ubuntu.com/community/UEFI

frilas bild

Intressant! Jag har läst artikeln som du refererar till men det verkar lite lömskt, kan jag inte helt mista möjlligheten att logga in på Win 8 om jag gör fel?
Jag begriper inte hur du kunde installera Ubuntu med UEFI. Den vill ju inte alls känna av att det finns någon skiva/pinne?! Jag har bara möjlighet att välja UEFI eller Legacy. I UEFI-läge startar endast Win 8 (inget valalternativ) och i Legacy-läge endast linuxpinne.

FoHs bild

Jag undrar om inte dina val har med boot-alternativ att göra. UEFI är ju ett nytt sorts BIOS med en annan bootmetod (mer flexibel och smartare). För att utföra själva installationen så måste du nog välja Legacy för att den ska hitta skiva/pinne. Problemet med det är då kanske att operativet installeras utan UEFI-kompatibilitet.

Jag råkade som sagt ut för det problemet, men osäker på varför. Däremot så skadades Windows 8 inte på något vis, utan det fungerade precis som vanligt. Det var precis som att Ubuntu inte hade installerats helt enkelt. Därför fick jag gå in med skivan igen och uppdatera grub. Det kan ha varit så att jag körde programmet Boot-Repair som omnämns under Converting Ubuntu into EFI. Det är ett bra program som räddat mig några gånger.

Jag är inte helt säker på att det fungerade att starta Windows 8 från GRUB efter att jag installerat det, men för mig dyker som sagt Windows 8 upp i EFI-bootmenyn.

Jag kan göra en liten djupdykning i min dators BIOS och se vad det är för inställningar där, om jag har något liknande som du har, eller om det funkade "automagiskt" på min.

frilas bild

Ja, det vore intressant att veta hur din BIOS/EFI ser ut jämfört med min...
Var installerade du Ubuntu? Tog du helt enkelt en lämplig bit av ntfs-partitionen? Där finns ju ett antal andra oidentifierbara partitioner åxå som gparted bara markerar som "okända"?!

Man kan väl inte ha både GRUB och EFI verksamma samtidigt?

Många frågetecken är det... Linux var ju så lätt för en vecka sedan :-/

FoHs bild

Jodå, du kan ha GRUB och EFI verksamma samtidigt. Det är som att fråga om man kan ha GRUB och BIOS verksamma samtidigt Smile EFI lämnar över kontrollen till GRUB, precis som BIOS gör.

Mina partitioner är:
/dev/sda1 - EFI System - FAT32 ca 200MB - monterad i /boot/efi (ej skapad av mig, var med från start)
/dev/sda2 - Microsoft Reserved - okänt filsystem ca 150MB - ej monterad (Windows 7/8 startpartition misstänker jag)
/dev/sda3 - Windows-partitionen - NTFS ca 90GB
/dev/sda4 - Linux-partitionen - Ext4 ca 35GB

Datorn levererades nog med en återställningspartition eller två. Eftersom det sitter en SSD i den så är utrymmet knappt så dessa tog jag bort (fick ju med skivor). Krympte därefter NTFS-partitionen så att jag fick plats med Linuxpartitionen.

Har kollat upp mitt BIOS/EFI och jag har där inget alternativ att starta i Legacy mode. Däremot så får jag upp dubbla alternativ för bootmenyn (som visas om jag trycker Esc under start) för USB-pinnar, en UEFI och en vanlig. Det motsvarar nog helt enkelt ditt alternativ, och jag startade med den vanliga vill jag minnas. (Finns en skärmbild på liknande meny på UEFI-sidan)

Som jag nämnde har jag ett annat alternativ i EFI där jag kan lägga till boot-alternativ. Det var jag tvungen att göra, för min Windows 8-installation ville inte starta från GRUB. Varför vet jag inte. Det går säkert att fixa det med, men eftersom jag använder Ubuntu mest tyckte jag det var skönt att slippa visa GRUB-menyn.

Har paketet grub-efi-amd64 installerat, och grub-pc är INTE installerat. Jag tror Boot-repair fixar detta åt dig. Egentligen gjorde jag precis som UEFI-sidan på Ubuntus wiki säger, dvs steg 1-4 under den första rubriken.

FoHs bild

Tydligen finns det ett problem med Windows 8s Fast Boot och Linux, om man dual-bootar: http://www.h-online.com/open/features/Linux-and-Windows-8-Fast-Startup-p...

Det rekommenderas att man stänger av Fast Boot om man regelbundet använder båda systemen. Det finns en fix för ntfs-3g som bara monterar NTFS-partitioner som läsbara om den upptäcker problemet, men hittills verkar endast Fedora 17 (och förmodligen 18 då) ha lagt in dessa fixar.

frilas bild

Har kommit en bit på vägen Smile. Efter att ha läst artikeln, riktigt noga, från Ubuntu som du länkade till plus lit annat via google så har jag lyckats första steget. Har skapat en bootpinne med Ubuntu 12.10 där EFI känner av att pinnen sitter i. Dock fungerar det INTE MED SKIVA trots att skivan funkar i biosläge?? En säkerhetspolicy förbjöd mig dock att boota på pinnen men efter att jag hittat en inställning i bios där jag kunde gå in och godkänna pinnen så, voilá!, kunde jag boota Ubuntun.
Nu återstår att försöka installera utan att förstöra w*nd*ws 8 (jag har ju trots allt tvingats betala för den...)

Vad lätt det är att installera Linux på moderna maskiner (ironisk kommentar...)! Tur vi har w*nd*ws där det fungerar direkt (en annan ironisk kommentar...).

FoHs bild

Jag betalade till och med extra för Windows8 (datorn levererades med Win 7) Smile Man vill ju ha koll på konkurrensen Wink

Visst är det lite trixande. Det är förmodligen samma sak med Windows men det kommer ju förinstallerat så man märker inte av det.
BIOS är ju en sån gammal kvarleva att övergången till EFI förmodligen inte kommer vara total förrän om typ 20 år. Man får nog vänja sig vid detta nya trixande med andra ord... Smile Installationsprogrammen kan förhoppningsvis bli lite smartare och känna av EFI på något vis, och installera rätt bootloader.

frilas bild

Tack FOH för dina råd. Gjorde så här:

• Skapade en bootpinne med Mint14 m h a unetbootin
  • Med F12 så valde jag att boota på pinnen
  • Tog det mesta av win8 ntfs-partitionen och installerade Mint på vanligt sätt.
  • Startade om men kom inte åt Linux med win bootloader
  • Bootade med Ubuntu 12.10 Secure Remix på pinne och körde Boot-repair med standardreparation
  • Startade om och där dök grub upp med alla startalternativen. Såväl win som Linux Smile

Heder åt de som skapat boot-repair!!

FoHs bild

Härligt! Smile

Låter väldigt snarlikt min erfarenhet. Använde vanliga Ubuntu-pinnen och installerade boot-repair i den. Kan bara hålla med dig om det programmet, det är väldigt bra att ha. Ännu bättre nu när UEFI börjar dyka upp.

fingal12s bild

Men hur gör man om man bara har linux på disken då? Ibland fungerar det att installera i uefi läge och ibland inte alls. Om det inte fungerar kan jag då använda mig av secure remix för att lösa problemet? Dvs att inte grub hittas?

FoHs bild

Ja, det tror jag. Du behöver inte nödvändigtvis använda Secure Remix. Har du en Ubuntu-CD/USB liggande så kan du installera boot-repair i den också.

Jag har för mig att boot-repair kände av UEFI-partitionen som min Windows 8-installation fixat, och därmed drog slutsatser. Men du behöver inte förlita dig helt på det automatiska läget heller, utan du har möjlighet att manuellt välja UEFI i boot-repair (se wikin, tror det står mer där).

fingal12s bild

tyvärr fungerade det inte när jag skapade en /boot/efi partition. vad som är så lurigt är att ibland när det fungerar så har jag inte gjort på annat sätt än som man gör vid installation vid sk vanligt bios installation.

FoHs bild

Fungerande inte för mig heller när jag installerade, då fanns ju efi-partitionen pga att Windows 8 redan existerade.

Förmodligen beror det på att mitt bootmedium inte var av UEFI-typ och därmed startades i BIOS-läge. Men beteendet borde ju vara konsekvent mellan omstarter, så att säga. Är ju full möjligt att det är något som är buggigt i installeraren.