Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Linux energibov?

Har köpt en ny laptop.
När jag testkör denna med dels Win 8, som den kom förinstallerad med, och Linux Mint14 (via installations-USB-pinne) upptäcker jag en DRAMATISK skillnad i energiförbrukning i tomgångsläge.
Direkt efter full uppladdning säger Mint att jag har 2.5 tim till full urladdning vilket stämde när jag testade.
När jag bootat om (efter diverse kludd i BIOS...) till Win 8 visar den 6 timmar kvar i tomgångsläge. Nu är jag medveten om att när jag kör på installationspinnen är inte alla energisparfunktioner i drift men kommer verkligen Mint att kunna matcha dessa 6 timmar (som naturligtvis är i överkant)?
Visst, tänker säkert någon, det är ju bara att installera och testa men jag har hamnat i ett moment 22 då jag inte vet om jag kan installera Mint utan att förstöra Win 8 installationen (se http://www.linuxportalen.se/forums/2013/01/06/uefi-slut-p-multiboot) och det är viktigt för mig att ha hygglig batteritid, typ 4 timmar minst.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Upplever ingen dramatisk skillnad i batteritid mellan Windows 8 och Ubuntu på min Asus Zenbook. Däremot visar Ubuntu alltid väldigt låga siffror precis när man startat, det tar väl ett litet tag innan den kalibrerat in sig.

Du bör absolut inte ha några problem att få ut minst 4 timmar. Om datorn har ett separat grafikkort så är säkert det en stor bov i energiförbrukningen innan du installerat Mint fullt ut. Är det samma ljusstyrka på skärmen i de både operativsystemen?

frilas bild

Eftersom jag inte installerat Minten utan bara kör på pinnen så har jag ingen möjlighet att dämpa skärmen och det gör ju som bekant mycket på drifttiden.

morganols bild

Dämpa skärmbelysningen gör inte alls så där stor skillnad på mina laptoppar. Antagligen är det något annat energispartrick som inte funkar. 

Har din laptop dubbla grafikkretsar, så den ska växla läge?  Olika distar stöder det olika bra. Eller det kan vara något annat...   Jag föreslår du provar mageia 3 betan.  Mageia har blivit populärt, har brett hårdvarustöd, och bra forum.

(Mageia går bra på mina burkar men de är rätt gamla)

Du kan förstås nätsöka på vad din laptopn är för modell, linux och power saving eller något...

________

Kör Linux i jobbet och hemma. Frun och barnen med. Enklast så.

frilas bild

Är det inte helt enkelt så att man tillverkar maskinerna för att fungera bäst med Win. Och att du måste ha Win för att nå max prestanda i dessa avseenden Sad ?

FoHs bild

Skärmbelysning gör stor skillnad på samtliga av mina laptops, Linux och Windows.