Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

nmap?

Jag har försökt installera nmap på Mint 10, men det går inte för det är ett antal filer som inte hittas på ubuntus server.

Därför försökte jag installera nmap på LMDE, men det gick inte heller pga att det var paket som missade från servrarna.

Vad kan man göra?   Jag vill ha reda på mina hostname i LAN-nätet, men kan inte komma in i routern och kolla.  (Den är fjärrstyrd/kontrollerad från min isp)

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

mr007xs bild

Vad är det för paket som inte fungerar. När jag installerar nmap med ett gränssnitt i Linux Mint 14 så fungerar allt. Dom paket som efterfrågas för mig är följande:

nmap
liblinear-tools
liblinear1
zenmap

tux-svens bild

Intressant.  Att det inte funkar i Mint 10 kan ju bero på att gamla förrådsservrar inte är  aktuella längre, men att det inte fungerar på LMDE är ju anmärkningsvärt.

Jag kör Mint 10 f.n. men skall kolla upp när jag loggar in på LMDE igen.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

tux-svens bild

Jag har löst det på annat sätt.  Jag gjorde ssh- inloggning mha ip-nr och frågade efter hotname istället.  Laughing out loud

---

Windows are for houses, Linux is for computers!