Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Behöver libqt3-mt för Net1 D50modem LÖST

När jag skulle installera Net1 D50 Modemet i Mint Debian så är inte ett beroende ok,  "Fel: Dependency is not satisfiable: libqt3-mt" Förmodar att den saknas. Hittade denna sida att hämta ifrån men vad ska jag välja ?"http://packages.debian.org/sv/sid/libqt3-mt" Önskar jag kunde mera!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

På den sidan du länkar så finns ingen version byggd för din (förmodade) processorarkitektur. Möjligtvis kan du testa med ett paket från en äldre version (stabil) av Debian: http://packages.debian.org/sv/squeeze/libqt3-mt

Det är amd64 eller i386 du ska ha, beroende på om du installerat Mint Debian 32-bit eller 64-bit.

ninnas bild

Tackar!
Det gick bra att hämta och installera paketet för (i386) likaså Net1 inga felmeddelanden.
 Men jag blir ombedd att sätta i modemet, det hittas visst inte, men programmet visar antennstyrka och upp och nerladdningshastighet, Har testat det i två andra laptop och där är inga problem (Linux mint 7 på en uråldrig Dell och 9 på Asus eee andra generationen) så modemet (C-motech D50)är inte trasigt. Detta är en ny Asus eee ska jag väl tillägga. 

Synd nog supportar inte Net1 Linux och de är de enda som har riktigt bra täckning där jag behöver mobilt bredband och jag vill helst ha deras lilla modem för att det är behändigast att ta med.

1951s bild

På Net 1:s sida finns Linux-support för D50 modemet.

Jag vet inte hur bra Linuxstödet fungerar eftersom jag

inte använder Net 1 längre.

FoHs bild

Du kan ju dubbelkolla att usb-modeswitch är installerat. Vill minnas att det krävdes för det modemet. Numera är det väl installerat som standard, men kolla iaf. Kommandot dmesg efter att du satt i modemet kanske kan ge lite ledtrådar om vad som händer också. Sen kan du testa att starta datorn med modemet i osv, kan göra en skillnad.

ninnas bild

Både usb-modeswitch och usb-modeswitch-data finns installerade. Jag har kört dmesg, men tyvärr är jag inte kvinna att kunna tolka den.
Det enda jag förstår är att något är fel.

Det fungerar utan drivrutinen från Net1 när jag via kabel kopplade in det i min 3g router (inte Net1 det är en Dovado). Tyvärr har jag glömt lösenordet till det trådlösa nätverket slarvigt Sad men jag har en lång nätverkskabel Smile

Trots min provisoriska lösning är jag ändå tacksam om någon har rätt lösning för att enbart använda modemet.

FoHs bild

Om du har möjlighet, så testa med en annan distribution temporärt (Live-USB/CD), av nyare version.

Om inte annat så kan du säkert reset:a din router till originalinställningar och skriva in ett nytt lösenord. Manualen hittar du säkert på tillverkarens hemsida.

ninnas bild

Ja det blir nog så att jag installerar Mint 13 KDE istället. Jag saknar nämnligen Digicam (som snällt hittar min Canon och rawfilerna) och BasKet, dessutom så fungerar ju modemet på de två andra KDE distarna jag har. Men tack för din insats och något lär man sig alltid av att prova nytt! 

ninnas bild

Bytte som sagt av olika anledningar till Mint 13 KDE. Installerade Net1's drivrutin men det fungerade inte. MEN med KDE's egen konfigurering för uppkoppling (som jag inte trodde skulle fungera) var det inte något som helst problem, modemet hittades och kopplade upp direkt Smile Jag behövde inte heller hämta någon libq....