Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Få Apache2 att läsa .htaccess

Jag har just gjort en Drupal-installation på min apache-server (snurrar på en Ubuntu 12.10). För att kunna köra med rena URLer så måste .htaccess-filen i installationskatalogen kunna läsas. 

Jag får dock inte apache att läsa denna. 

Det jag gjort: 

1. Kopierat över drupals htaccess-fil till installationskatalogen
2. Sett till att anvädare är www-data och att denna har läsrättighet till .htaccess-filen
3. Jag har försökt lägga till "AllowOverride All" i en Directory-tag först i /etc/apache2/apache2.conf men efter att ha läst i Ubuntus forum så flyttade jag detta till /etc/apache2/sites-available/default

Inget fungerar.

Någon som har ett bra tips?