Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Uppgradering av Mint 10 LÖST

Jag undrar hur man bäst gör med en uppgradering av Mint 10 Julia till Mint 14. Om man lägger Mint 14 på den partition som Mint 10 ligger på utan att formatera den, kan man då räkna med att ex. epostprogram från tidigare ligger kvar?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Normalt sett så kommer nyare versioner av Ubuntu/Mint att känna igen om du har en äldre version installerad, och erbjuda dig att uppdatera den.

Som vanligt när man gör något liknande så bör du så klart ta backup på det du har kvar. Personligen skulle jag inte "räkna med" att det som jag vill ha kvar ligger kvar efter en sådan uppgradering. Den bör dock inte skriva över inställningarna du har.

Om du har en separat home idag ökar chansen att dina data är kvar. Men som sagts, säkerhetskopiera. Smile

amadeuss bild

Separat home - Du menar att om man t.ex. skapar en home på en egen partition ligger man bättre till? Hur gör man då för att ex. få mailen att hamna där? Ska hela programmet flyttas dit?

Breven ligger troligtvis i någon av de dolda katalogerna i den hemkatalog. De följer inte med om du tex kopierar själva programmet. Gör en sökning på "ubuntu move home" så ser du hur det kan gå till.

Jag gjorde ett försök att klistra in en länk här utan att lyckas...

amadeuss bild

Tack - jag hittade ett par länkar att jobba med.

LÖST