Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

PekWM eller liknande tiling windowmanager

Jag har tittat lite på PekWM och liknande tiling windowmanagers. Det känns helt rätt tänkt för mig. Nedskalat och enkelt, men jag har svårt att sätta mig in i (har egentligen inte tid) hur de skall konfigureras så jag får det att fungera för mig i min arbetsvardag.

Vad jag är ute efter är alltså en nedskalad och smidig miljö utan grafiskt lull-lull. Emacs, terminal och webläsare är ungefär vad jag kör om dagarna. Ja, och Spotify och Skype. En sak som jag ser som viktigt är att jag har en systembricka där jag kan se om jag fått nya meddelanden på SKype.

Någon som kör PekWM, eller liknande och kan berätta om fördelarna med det? och hur jag kommer igång enklast?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

dikatlons bild

Förstås kanske inte vad du söker efter. Schysst liksom: "Nu kör jag pekwm". Och nu frågar jag, har du provat awesome? Varför jag nu säger detta är förstås att jag inte kört pekwm och vet ej mycket om det. Men eftersom ingen annan har svarat ännu så... Med awesome så funkar systembricka det vet jag iaf.

Vad jag gillar är just som sagt att det är väldigt lightweight (min hårdvara är inte den bästa) och att jag dessutom tycker att min tendens är att jag använder mig betydligt mer av virtuella skrivbord än om jag skulle använda mig av gnome eller kde.  Något som tar ett par dagar att vänja sig vid är att där musen är där är fokuset, många gånger har jag skrivit något i ett fönster utan att fatta varför det inte kommit text där. För att komma igång snabbast brukar jag använda mig av archlinux wiki som brukar vara väldigt omfattande (oavsett om man använder archlinux eller ej).

- ARCH LINUX -

dikatlons bild

Annars för att få tillgång till systembrickan så kan du köra med tilt2 tillsammans med pekwm! (https://code.google.com/p/tint2/)

- ARCH LINUX -