Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Gammal Acer Aspire One och fixat WiFi-problem

Många har haft stora problem med netbooken Acer Aspire One. Om man söker finner man de mest konstiga rekommendationer för att lösa problemen, medan Acer själva inte erkänner problemen.

De enda som verkar ha löst problemen är de som bytt ut Atheros-kortet mot ett Intelkort. Det kanske fungerar men så har inte jag gjort.

WiFi-kortet (mini-PCIe) sitter dels i en kontakt på moderkortet, dels i ett stöd i plastchassiet. Det medför att varje gång man lyfter datorn eller trycker på den så rör sig kortet i kontakten! Och då kopplas kortet bort. Ombootning verkar vara det som gäller. Så jag skruvade bort kortet, sågade bort stödet, smältlimmade fast kabeln under för att den inte skulle trycka på kortet, satte i kortet och smältlimmade bredvid kontakten på moderkortet. Försiktighet krävs, många smältlimmer kan vara svagt ledande så det kan störa känsliga kretsar. Allt som är av plast är inte isolerande!

Sedan denna åtgärd har jag inte haft en nedkoppling! Konstigt att inte fler upptäckt detta, jag insåg ju efter ett tag att nedkopplingen skedde när jag lyfte datorn. Men jag har inte sett denna lösning någonstans.

Men alla kanske har kastat denna gamla relik. Min har istället fått ett nytt niocellsbatteri, så nu kan jag använda den i flera timmar. Och givetvis kör den openSUSE. Originalbatteriet med tre celler räckte inte länge, dessutom är det paj numera.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Coolt Smile Skapligt komplicerad problemlösning. Undrar om datorn har samma problem i Windows? Hoppar det ur kontakten borde det ju koppla ner där också.

tufftuffs bild

Det hoppar inte ur kontakten, men i och med att det rör sig så glappar det. Och jo, det orsakar samma problem under Windows. Inte för att jag provat, men det är den slutledning man kan dra av det hela.