Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

SBK eller något mystiskt fel? SBK=Skit Bakom Knapparna [LÖST, kind of]

Har en stationär dator, DELL Dimension 5000. Kommer ut på mitt lokala nät i huset men kan inte komma ut på Internet. Fungerar bra att lomma ut på internet med andra datorer. Både Ubuntu och Windows och iPad och Android, men som sagt inte på den stationära datorn. Nägon som har haft samma fel? Nätverkskortet fungerar ju uppenbarligen eftersom det går att pinga den och koppla upp sig via SSH mot den. Har också kopplat in ett trädlöst nätverkskort och det fungerar också på det lokala nätverket men inte mot internet.

Jätteskumt.

Tacksam för hjälp.

Urban

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Vad är det för operativsystem på den stationära?

suoss bild

ubuntu 12.10

/urban Laughing out loud

FoHs bild

Ok, tänkte om det var Windows på den, kan ställa till det. Men hur står det till med routern,  det är inte någon inställning där som ställer till det? Säger Ubuntu att den har koppling fram till routern eller kan den inte koppla upp sig ens mot den?

andys bild

Kör du Statisk eller dynamisk ip?

Vad händer om du pingar en host på internet tex 8.8.8.8

Hur långt kommer du om du traceroutar?

Jag antar att du har prövat att starta om osv.

suoss bild

Hej alla,

Tack för era kommentarer och ert engagemang. Fick problem med min epost i samband med detta och kunde inte komma in oh kommentera eller svara på frågor. Gjorde som så att jag intallerade om datorn helt och hållet, så nu fungerar det. Men skumt var det. Använder en Cisco router som också är trådlös. det fungerade på alla datorer utom denna. Kollade inte om någon hade rootat datorn eller så. Avlsutar härmed ärendet för min del.

/urban Laughing out loud