Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

bygga eget linux Os Projekt

Det finns 100 tals Distributioner av linux där ute på nätet. Men jag har en ide av ett projekt men saknar kunskap. Jag vill utveckla ett Linux Os med kunninga utvecklare och designer, För att utveckla ett säkert fungerade funktionellt Os system utan tillexe Nsa i ryggen, som ser vad man göra hela tiden, jag vill bygga upp säkerheten så man behöver inte vara rädd för att bli crackad av någon annan. Jag är själv utveckeckare, men kan ej styra upp ett helt os för mig själv och därför söker lite hjälpt till mitt project. Om någon är intresserad hör av er, min skype: danilo.naid Tack din kunskap kanske kan göra detta projekt möjligt.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Oj det låter som ett jätte projekt.

Om det är NSA som du ska skydda emot så bör saker vara krypterade samt bör du undvika systemD, pulse audio, selinux mm där det funnits diskussioner om ifall NSA infiltrerat.

Det gör att du även kan glömma gnome 3.

Då mycket har börjat standardisera kring dessa så kan det bli väldigt mycket jobb inom en snar framtid då väldigt många projekt kräver systemD.

Jag tror att det blir ett betydligt större projekt än du anar att skapa och underhålla en sådan dist.

Många i branschen är väldigt skeptiska till Red Hat och deras sammarbete med NSA och amerikanska militären då t.ex Chairman of the Board är General H. Hugh Shelton.

Med dom säkerhetsmålen du verkar ha så måste folka vara lite paranoida och inte ta för lätt på misstankar.

rec0ds bild

Tack för ditt inlägg, systemD ska jag kolla närmare på,  angende detta project så är jag motiverad till att hålla på med  i flera år, innan det kommer ut. min ide är att använda linux kernel och utveckla där ifrån till egen gui, api, user interface. Vad tror du om ide att använda linux kernel som grund? 

Linux kerneln är bra så där ser jag inga hinder, frågan är bara vilket stöd man vill kompilera in i den.

Som jag sa tidigare så är det en fördel att vara paranoid om du jobbar med it-säkerhet, så börja med att läsa mycket i ämnet.

rec0ds bild

Nille, är du intresserad av att vara en del av projektet? Jag ska läsamera på om säkerhet. Tack för dina förslag och idéer.