Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Raspberry PI som Webbserver

Hej! 

Har lite frågor och funderingar kring Raspberry PI som webbserver. Tanken är att den ska rulla som maskin för att köra personliga siter i Wordpress. 

Jag söker därför en enkel och smidig dist, gärna kompilerad med lamp och anpassad för att köra just en komplett webbserver. 

Jag har kikat lite på Raspbian (Debian Wheezy) tillsammans med TKL Core (http://www.turnkeylinux.org/forum/general/20121021/tkl-core-raspberry-pi). Detta eftersom jag nätt och jämnt tar mig igenom projektet att sätta upp en LAMP server manuellt (i varje fall med hjälp av den dokumentation jag kan hitta). Jag vill ju gärna att servern blir stabil och säker samtidigt, något jag inte kan känna mig helt bekväm med att den är då.  

Jag tar tacksamt emot tips och funderingar kring ämnet. 

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

JanPihlgrens bild

Sätta upp en webbserver.

Installera följande:
sudo aptitude install apache2
sudo aptitude install mysql-server
sudo aptitude install php5
sudo aptitude install php5-mysql
sudo aptitude install php5-curl
sudo aptitude install php-xml-rpc

På frågan om mysql root password ange vanliga rootlösenordet.

Därefter installerar du Wordpress.