Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Linuxanvändare!

Skrev i kommentarer, men postar nog i forumet istället!

Vad händer? Är linux på desktop dött på nåt vis? Känns inte som om jag hittar någonting om linux längre. Vart håller alla hus?

Själv har jag precis installerat Korora på min laptop. Efter mycket strul med låsningar vid suspend så löste sig det mesta med Kernel 4.0.

Har en grabb här hemma som använder Windows 8 på sin dator. Jag fattar fan inte hur skiten kan användas om jag ska vara ärlig. Hur mycket används linux på desktop i dagens läge egentligen?

Kan vi samla oss lite här och prata lite skit? Ge mig era åsikter om Linux på desktopen!

här är för övrigt mitt skrivbord, Korora installerat!

http://oi58.tinypic.com/29cbdb5.jpg

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

JanPihlgrens bild

Jag är här Wink
Håller på med Raspberry Pi mest hela tiden. Och jag har för mig att Raspbian, Raspberry Pi:s OS, är Linux Wink
Jag har längtat länge efter att Linuxportalen skulle komma igång igen.
Nu verkar det som folk hittar tillbaka hit. Smile

gooners bild

Vi kan ju hoppas. Smile

Känns de dock inte som om man hör väldigt lite överlag om Linux nuförtiden? Framförallt på desktop.
Linux på desktopen håller inte på att dö va? Smile

-- -- --

-- victoria concordia crescit

IngeSvs bild

Sedan min webb, fil och skrivarserver med openSUSE fick hårdvarufel har jag mest Linux på desktopen för att redigera video med kdenlive. Då kör jag mjukvaruRAID för att snabba upp det hela. Tyvärr låter fläkten till de diskarna lite väl mycket. Avsaknaden av BankID i Linux gör också att jag mest kör Windows 7 på desktopen. Där kör jag dock openSUSE och Mageia under Virtualbox.

Edit: Efter en del trixande har jag fått igång BankID applikationen på openSUSE 64 bitar, men https://test.bankid.com/Desktop/Black säger att min plattform (64 bitar Linux) inte stöds. Jag har för mig att det tidigare gick att få till detta enligt instruktioner i wikin.

Linux på dekstop Smile
Linux har erövrat samtliga konsumentenheter men på just desktop marknaden har linux inte lyckats.
Om vi tittar på hela gruppen konsumentprodukter så leder Linux stort medans Microsoft inte lyckas på denna marknaden.
Desktop är Microsofts starka kort men Microsoft lyckas inte att ta sig in på alla nya enheter vi nu mer använder.

Linux kommer säkert ta större andelar på skrivbordet men det tar tid samt att desktop-marknaden genomgår en förändring.
Min fråga är snarare måste linux ta andelar av desktop marknaden?

gooners bild

så är det ju.

Nej snarare så att jag fortfarande vill se fönsterhanterare i linux utvecklas. Känns som om Gnome är på rätt väg, måste säga att jag älskar det. Kde är föråldrat kan jag känna, och de behöver verkligen göra något drastiskt.

-- -- --

mindlights bild

Det är väl snarare så att desktopen är död?

Uppfatta mig rätt nu. Jag menar inte att desktopen är betydelselös.
Det är bara det att "molnet" och de mobila enheterna erövrat våra liv. Jag har många vänner som inte har en desktop / laptop hemma utan gör allt på platta och mobil.

Detta har gjort att det "allmänna" intresset för Linux på desktopen sjunkit (menar inte i antal intresserade utan i procent).

Man kan vända på det och säga att det allmänna intresset för Windows på desktopen också minskat.

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

gooners bild

Ja just de. Att jag inte tänkte så långt Smile Men det stämmer ju som du säger!
Själv äger jag dock ingen surfplatta, men mobilen har nog tagit överhand här med. Jag hoppas bara att Ubuntu kan slå sig in på mobilmarknaden ordentligt. Undrar om de är möjligt, känns som om de behövs nåt nyskapande isåfall.

-- -- --

bittins bild

Kör endel Debian och Ubuntu på mina Desktops då och då Smile

torxs bild

Kör Mint på Desktoppen och Debian på mina servrar.
Kör även Rasbian på min Raspberry Pi! Smile

Min mor som är 86 år kör Mint på sin bärbara. Smile

benzins bild

Jag kör Xubuntu på min laptop och vanliga Ubuntu på min desktop hemma (båda 15.04). Kör lite temperaturmätning med min Raspberry Pi med 1-wire.

På jobbet körs det Ubuntu server för backup (snmp) och övervakning (Cacti, Observium och ELK) av nätverket (+1500 Cisco burkar av olika slag).

/B

andys bild

Linux på desktopen har minskat mycket i och med Apples framgångar.
Vill man se linux utvecklas på Desktopen så måste det till någon form av standard, det är för mycket fönsterhanterare Gnome, Kde m.m.
Så länge det inte används ute på företagen så kommer vi aldrig se det i hemma, något som dock kommer att slå rätt bra tror jag är Google Crome OS, datorn är lätt att använda och kräver inget underhåll och köps i vanliga butiker tex El-giganten.

Personligen hade jag gärna sett linuxdatorer i konsumenthandeln tex med Ubuntu men jag tror inte vi ser det på 10 år då Apple tar alltmer marknadsandelar.

Låt Microsoft och Apple slåss om desktop marknaden det är en marknad som ersätts av andra enheter och användarmönster.
Desktops kommer finnas kvar men den marknaden växer inte och lär minska medan linux växer enormt på de nya marknaderna.
Jag ser ingen orsak för linux att erövra samtliga segment då jag tror att linux skadas av det och konkurrens är bra då det driver utvecklingen.

andys bild

Skulle säga att desktopmarknaden växer, nu med klienter skapade för molnet.
Bara en tidsfråga innan apple släpper en light version av macos typ Chrome OS.

När mer flyttar ut på molnet och andra servrar så tappar skrivbordet sin mening.
Då behövs endast en bra webbläsare och eventuellt stöd för lite appar.
Chrome OS är byggt kring en webbläsare och är snarare ett bevis för att desktopmarknaden avtar.

andys bild

Men hur vanligt är Chrome OS, knappt 0.1%?

Jag har inte en aning om hur många användare de har.
Det är skrivbordets förändring jag påvisade.

ibkas bild

Jag kör Salix OS (http://www.salixos.org) med XFCE på mina datorer och Salix OS utan skrivbordsmiljö på mina servrar sen årsskiftet 2009/2010. Salix OS är baserat på Slackware. Personligen har jag aldrig gillat gnome.
På raspberry PI använder jag raspbian men har även provat Slackware på den.

På mitt förra jobb körde vi även Salix OS på några datorer och servrar fast mest var det Windows på datorerna.

Har precis börjat nytt jobb där jag slipper hålla på med datorer hela dagarna (jobbat 4 dagar).

När det gäller BankID så använder jag mobilt BankID istället

gooners bild

Salix hade jag faktiskt aldrig hört talas om. Verkar intressant. Började min linuxkarriär med slackware 3.nånting ..Där lades grunden, vilken jag hade stor nytta av senare...

-- -- --