Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Headless för flera nätverk

Jag har en Raspberry som kör Raspbian (debian), och denna Raspberry kommer jag att använda både hemma och i husbilen.
Hemmanätverket har ett SSID och bilen ett annat.

Kan jag konfigurera /etc/network/interfaces och /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf så att Raspberryn ansluter till det nätverk som finns att tillgå för stunden? Det finns oftast ingen skärm/tangentbord för att leta nätverk manuellt.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

JanPihlgrens bild

Jag har samma problem med min husvagn som jag löste på följande sätt:
Jag skaffade mig ett mobilt internetabonnemang.
Jag införskaffade en mobil router. (finns bland annat hos Kjell&Co)
Sedan konfigurerade jag /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf på följande sätt:

ctrl_interface=DIR=/var/run/wpa_supplicant GROUP=netdev
update_config=1
network={
        ssid="HemmaNätverksNamn"
        key_mgmt=NONE
        auth_alg=OPEN
        wep_key0=lösenord
}

network={
        ssid="MobiltNätverksNamn"
        psk="lösenord"
        proto=RSN
        key_mgmt=WPA-PSK
        pairwise=CCMP
        auth_alg=OPEN
}

RPi ansluter sig nu till det nätverk som finns tillgängligt.
Detta har fungerat för mig i ett par års tid.

snoopys bild

Ok.
Jag ska starta min Dovado Tiny och testa lite.
Men hur säker är wep_key-kryptering?

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

JanPihlgrens bild

WEP
Det är så jag har gjort. Och det var gjort för länge sedan innan jag begrep hur man skulle göra Wink
Men det går lika bra med WPA

snoopys bild

Ja, ok.
Funderade bara.
Gör ett försök.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...