Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Kan Linkedin komma åt adressboken i min dator? Hur skydda sig?

Jag har fått ett flertal kontakt-förfrågningar från Linkedin via vänner.... men mina vänner säger att de inte skickat dessa. Det är tydligen så att Linkedin snokar reda på adressboken i folks datorer och därefter på egen hand skickar ut kontakt-förfrågningar. Jag tänkte i ett svagt ögonblick att jag kan väl åtminstone svara på en kontaktförfrågan från en vän, för att inte verka vresig.

Men av de svarsmeddelanden jag fick från Linkedin när jag provade att logga in förstod jag att Linkedin vill komma åt min adressbok åxå, så jag avbröt direkt när email-adressen efterfrågades.

Jag har en router mellan internet och min dator, men just nu ingen sw-brandvägg aktiverad. Är det något jag borde ha för att skydda mig? Eller räcker det med att jag kör Linux (Mint 17.3)??

Eller hur bör man göra för att porta Linkedin för alltid - på bästa sätt?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Det verkar ganska tyst på den här tråden...

Så nu har jag i alla fall aktiverat brandväggen enligt detta gamla inlägg: http://linuxportalen.se/forums/2010/06/26/konfigurera-brandv-ggen-i-ubun...

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

tux-svens bild

Nu är jag nog klar. Smile

-Jag har tagit bort alla kakor i Firefox som kommer från linkedin.com.
-Ställt om mail-filtret hos min ISP så att alla mail från "@linkedin.com" filtreras bort innan de når min dator.
-Ställt in noscript så att linkedin.com är helt förbjuden att köra script på min dator.

Ingen annan än jag själv skall skicka mail från min adressbok!

Det verkar emellertid som om Jonas B och Lasp har datorer som själva skickar ut mail??? Wink

---

jonasbjorks bild

Vi är så upptagna att datorerna får skicka mailen Wink

Nej, jag tror det är så att du (och jag) har kopplat LinkedIn till GMail och därför har LinkedIn fått tag på alla adresser jag kommunicerat med.. Tror inte de läser din adressbok på din lokala dator..

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

tux-svens bild

Då är det för väl att linkedin inte känner till om jag har nåń gmail. Wink
Jag har fått linkedin-mail "från personer" som mig veterligt inte har gmail åxå....

Jag tycker i vilket fall att det är olustigt när linkedin går och gräver i, (och använder) ens mejladresser på egen hand.
Jag tror (hoppas) att jag avstyrt dessa möjligheter för gott i alla fall. Smile

PS. Jag är numera "pensionist", så jag har väl förhoppningsvis tid att skriva mina mejl alldeles själv! Smile
DS

---

Lasps bild

Detta käre vän! Är en anledning till att folk drar sig bort från nätet!
För det är så, att alla som vill ha reklamintäkter Facebook , Linkedlin Twitter och slikt kollar upp vad som ligger i botten på din dator.
De nystar ihop det hela och vips så har dessa aktörer ett mycket större marknadsvärde.
Lite av Kejsarens Nya Kläder, är det allt!

Jag tycker att dessa falskeliga anrop från sk vänner är förhatliga.

Ha det gott och sov snällt på kudden, med denna vetskap!