Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

LÖST Återanslutning till wifi efter viloläge i Linux Mint

Jag har i flera år kört Mint (nu 17) och jag har varit MYCKET nöjd. Egentligen aldrig några problem Laughing out loud

För en tid sedan stötte jag helt plötsligt på ett mycket irriterande problem att efter viloläge återansluter inte datorn till wifi förrän efter flera minuter. Jag har inte ändrat något i hårdvaran utan enbart uppdaterat paketen i vanlig ordning.

Naturligtvis har jag "googlat" på detta och förstått att det är ett vanligt problem(?!). Jag har försökt förstå hur man med olika script mm kan manipulera denna wifi-funktion. Har testat några av de enklare förslagen dock utan framgång. Förmodligen delvis p g a att jag inte vet vad jag håller på med Smile

Nu hoppas jag på att någon här på portalen ramlar över min fråga och kan ge mig tips på hur detta problem skulle kunna lösas. Aktiviteten är ju inte intensiv men kanske har jag tur Smile

/Lars-Göran

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Kan du ansluta manuellt genom att högerklicka på Wi-Fi appleten i menyraden och klicka på anslutningen?

Det är ett problem med LM 18 RC, där återanknyter datorn oftast till Wi-Fi nätet efter vänteläge/viloläge, MEN appleten ser inte korrekt ut (kan ibland se ut som "kabelansluten") och kopplar du ned kan du inte återuppta anslutningen.

Jag tror att det är en rättning på gång nu innan den riktiga releasen skall släppas. På GitHub verkar det som felet har något med att man infört GTK4 att göra? Kan det vara något sådant med LM 17 åxå? Kolla på uppdateringshistoriken om det tillkommit något nytt nätverkspaket som heter GTK4.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

frilas bild

Jag kan inte påskynda återanslutningen genom att högerklicka wifi-appleten.
Jag får meddelande att jag är frånkopplad minst två ggr. Sen får jag vänta flera (3-5) minuter på att den ska vakna till liv och efter ytterligare en stund är jag uppkopplad. Detta tog tidigare max 30 sek.

Kollade gtk, och där finns ju (naturligtvis) mycket. Kunde dock inte hitta nåt om nätverk som verkade relevant.

Förbryllad... att uppgradera till LM 18 verkar ju inte heller vara nån lösning :'(

tux-svens bild

Inte ännu i alla fall, men Mint 18 fiins inte releasad i färdig version ännu. Den blir förhoppningsvis OK när Betatestperioden är genomförd och den officiella Mint 18 släpps. Smile

Jag skriver detta inlägg från en Mint 18 MATE 32-bit RC. Jag tror att det blir mycket bra när det blir färdigt. Laughing out loud

Jag har även en Mint 17.3 MATE 64-bit installerad på min desktop. Den har ingen wifi men det trådbundna nätet kopplar upp dig perfekt och blixtsnabbt efter vänteläge.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

andys bild

Vad står det i loggen?
Wlan not ready eller något liknande?

frilas bild

Jun 21 17:01:28 laptop NetworkManager[1007]: [1466521288.841919] [nm-supplicant-interface.c:997] interface_add_cb(): (wlan0): error adding interface: wpa_supplicant couldn't grab this interface.
Jun 21 17:01:28 laptop NetworkManager[1007]: dbus_g_proxy_cancel_call: assertion 'pending != NULL' failed
Jun 21 17:01:28 laptop NetworkManager[1007]: (wlan0): supplicant interface state: starting -> down
Jun 21 17:01:28 laptop NetworkManager[1007]: Trying to remove a non-existant call id.
Jun 21 17:01:28 laptop wpa_supplicant[3031]: ctrl_iface exists and seems to be in use - cannot override it
Jun 21 17:01:28 laptop wpa_supplicant[3031]: Delete '/var/run/wpa_supplicant/wlan0' manually if it is not used anymore
Jun 21 17:01:28 laptop wpa_supplicant[3031]: Failed to initialize control interface '/var/run/wpa_supplicant'.#012You may have another wpa_supplicant process already running or the file was#012left by an unclean termination of wpa_supplicant in which case you will need#012to manually remove this file before starting wpa_supplicant again.

andys bild

Jun 21 17:01:28 laptop wpa_supplicant[3031]: Delete '/var/run/wpa_supplicant/wlan0' manually if it is not used anymore

Funkar det om du prövar ovanstående?

frilas bild

Gjorde så. Tappade all kontakt... men efter omstart verkar det som om det gjorde viss nytta.Återkommer med resultat Wink

frilas bild

Gjorde så och tog bort den gamla anslutningen och skapade om den igen.
Nu fungerar det som det ska igen Smile
Tack för tipset!

Lasps bild

Faktum är att detta med att koppla ifrån i viloläge har blivit vanligt. Även inom Windowsvärlden.
Kanske tar det ett tag innan det sätter sig!
Min uppkoppling sker i steg, först det trådlösa, sedan det fasta ca 10 sekunder. tar det.