Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ubuntu trög vid senaste uppg

när jag installerade Ubuntu 16 blir blir firefox trög tar en par minuter att starta, min dator med 70gb hårddisk och minne på 980mb, det är en gammal xp burk från sjukvården, jag har en annan dator som bara hårdisken pajat på och har 200gb eller mer, och minnet är på 4gb, vilken skulle jag satsa på och renovera och köra med Ubuntu, vad tycker ni. Den sistnämda datorn med minne på 4gb går att starta köra ett tag men sen låser sig Ubuntu och man måste starta om burken vad kan vara fel jag tror att hårddisken pajat. Nytt nu har jag öppnat Dator luckan höljet kör utan och några dörrar till balkonen öppna så det blir kallt, nu har pc instalerat i 1,5 tim utan problem pc är också kanska damigt i burken fläcktarna går tycker jag lite sakta blåser inte så mycket, verkar vara värme problem. Just nu är Ubuntu färdig istallerat på burken. Mvh Ville.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

JanPihlgrens bild

Det låter som om du skulle ta och dammsuga datorn.
Om du inte kan öppna den så sug via ventilationshålen.
Om den blir var kan du kolla med följande kommando:
sensors | grep Core
Då visas temperaturen på processorn.
// Jan

Om den är gammal så kan det även vara värmeledningspastan/kylpastan som blivit dålig med tiden och tappat mycket av sin termiska ledningsförmåga och behöver bytas ut.
Kör även ett minnestest så du vet att det inte är en dålig minnesmodul som orsakar problemen.