Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Quake 10 år

Den 22 juni 1996 släpptes actionspelet Quake som många anser att vara datorspelshistoriens största och betydelsefulla spel. Den portades till Linux redan samma år. 1999 Släpptes källkoden till spelet under GPL (General Public License) men banor, texturer och ljud var fortfarande under samma licens som förut. Men med detta 10 års jubileum gick John Romero (designer till spelet) 11 oktober ut med att källkoden till banorna har släpps under GPL.

Det som saknas nu är att texturer och ljud släpps under liknande licenser.

Källa:
FragZone
John Romero

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

qufits bild

En annan har ju bara Quake 2 och 3... Bägge fungerande på Linux Laughing out loud

//Martin

margus bild

På vilket sätt var Quake betydelsefullt (är personligen inte intresserad av spel längre och tappade kollen för länge sen)?

distens bild

Kan inget annat än att hålla med! Smile Quake 1 är klart mitt favoritspel. Nu är det bara att hoppas på att ljud och texturer släpps under liknande licenser så kanske spelet börjar dyka upp i linuxdistributioner.

distens bild

Det är det fösta spelet som utnyttjade 3D rymden fullt ut och inte bara delvis som tidigare spel gjorde. Multiplayerdelen i spelet var helt nytt på den tiden, och har blivit stort på internet. Det spelas fortfarande av tusentals personer.

iaidokas bild

Nog måste det ha funnits spel i äkta 3D före quake? Jag vill minnas att jag spelade Gunship rätt flitigt på C64an. Det var iofs ett flygspel, men ändå.

Än Descent då? Full 3D och egentligen en FPS, bara att gubbarna renderades som rymdskepp. Det måste väl ha kommit före Quake? Vi spelade det i samma veva som Doom i skolan iaf.

---
"Linux är så kallad slackware, gratis, det bara
ligger och väntar på dig ute i cyberspace."
- Geir Nielsen

Test.

distens bild

Kollade på wikipedia och såg att du har rätt. Descent släpptes 1995 och utnyttjade tydligen 3D fyllt ut. Så fel man kan ha.. Smile Men vad jag vet så var miljöerna i Quake helt uppbyggda i 3D i stället för 2D kartor med höjdinformation som sedan renderades till 3D. Något som tydligen användes tidigare.

Vet dock inte allt för mycket om Descent, har inte spelat det.

Marcuss bild

Då tycker jag du bör testa det Smile.
http://www.linuxportalen.se/node/2401

------------------------------------------

jonas björk säger:
KDE is teh shit!

qufits bild

Quake motorn är ju rätt känd av sig... Återfinns ju i rätt många spel...

//Martin

iaidokas bild

Just miljöer helt gjorda i 3D har ju funnits i väldigt gamla spel som sagt, horder med flygsimulatorer hade det tex.

Nu var ju Quake bra på egna meriter, även om det inte var först. Smile

---
"Linux är så kallad slackware, gratis, det bara
ligger och väntar på dig ute i cyberspace."
- Geir Nielsen

Test.