Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Utkasst till webspel

Jag skrev förut i forumet och frågade om hur man kan göra webbaserade spel som funkar nativly i Linux

Jag fick svaret SVG+Javascript, vilket jag tyckte verkade väldigt konstigt sätt att göra på.

Efter att ha läst på lite har jag dock insett att det är riktgit bra Smile

Här är första resultatet av något som liknar ett spel:
http://filefriend.net/mygame.xml

Du styr med piltangenterna.

Det är dock en bit kvar till det där MMO-spelet jag pratade om... men jag har ju bara programmerat en kväll så ^^

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

Sweet Smile Klart inspirerande

Kastade ihop en liten gubbe som kanske skulle passa i ett barnvänligt platformspel eller nåt?
http://users.student.lth.se/f03kr/svggame.xml

Dock måste koordinaterna relateras till en central punkt, den måste gå att vända i sidled och armarna och benen animeras, jobb jobb jobb

*edit*
fixade till det lite Smile Nu kan han gå och hoppa (med uppåtpil)

---------------------------------------

 

magnuss bild

Grymt, det finns ju helt klart potential! Kul att se.

Du får visa löpande hur det går med spelet, och säg till om du behöver testspelare. Smile

qufits bild

Snyggt jobbat Laughing out loud

//Martin

Kristians bild

Jag skrev ett likadant spel i trean i gymn. med DirectX 5 i C++ för många många år sedan Wink

---------------------------------------

 

ein.anderssons bild

Vem lyckats hoppa högst. Jag lyckades som bäst göra ett trippel hopp Wink

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

Kristians bild

Nu hoppar han lite bättre Smile

---------------------------------------

 

Kristians bild

hehe Tongue jag vet det finns en hopp-bugg. Kan också vara en extra feature Wink

I versionen jag skrev i trean, så fastnade gubben när i han hoppade upp i taket. Istället för att fixa buggen införde jag en ny animation- där han sträckte upp armarna och tog tag i taket samt en timout (så han kunde gå i taket en viss tid) - och det gjorde att banorna kunde göras betydligt intressantare

Jag tror för övrigt att accelerationen är alltför kraftig (visserligen realistisk men inte kul i sådana här spel) - man bör hinna röra sig något i sidled under hoppet. Sen kan man inte omodelbart hoppa vidare när man landat efter ett sidhopp

Har någon tid att sitta och pilla så varsågoda Smile Jag pillar vidare med min atomfysik....

Trippelhopp var förresten mesigt, jag lyckades hoppa ur bild Wink

---------------------------------------

 

lundatoks bild

Det ser ganska skönt ut när han försvinner ut i marginalen. Wink

--
Ubuntu Linux

ein.anderssons bild

Men, du kunde ju sagt att man kunde hålla nera upp knappen Wink JAg satt iaf och tryckte för hand. Ja nu kom jag ur bilden med Wink

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

Kristians bild

fixat Wink

---------------------------------------

 

lundatoks bild

Tjusigt! Laughing out loud

--
Ubuntu Linux